تئوری موسیقی ، دانلود آموزش های ویدیویی و کتاب خرید اینترنتی

Toggle navigation Tutorial24.


ir جستجو آموزش زبان زبان انگلیسی انگلیسی مقدماتی آموزش های انگلیسی اصطلاحات انگلیسی گرامر انگلیسی زبان آلمانی آموزش زبان آلمانی نرم افزارهای زبان نقد نرم افزارهای زبان                                             گرافیک و ویدیو فتوشاپ تمامی آموزش های فتوشاپ دوره مقدماتی فتوشاپ آموزش پیشرفته فتوشاپ دانلود براش محصولات فتوشاپ ایلوستریتور آموزش ایلوستریتور اتوکد آموزش اتوکد After Effects آموزش After Effects برنامه نویسی برنامه نویسی آموزش های برنامه نویسی PHP آموزش های php HTML آموزش HTML تگ های HTML DHTML آموزش DHTML AJAX آموزش AJAX جاوا اسکریپت آموزش جاوا اسکریپت زبان سی آموزش C ×بستن تبلیغ شما اینجا هستید :  Tutorial24 /ویژه / تئوری موسیقی ، دانلود آموزش های ویدیویی و کتاب تئوری موسیقی ، دانلود آموزش های ویدیویی و کتاب آوریل 13, 2015 Author: adaministrnz 1 کامنت آموزش های ویدیویی تئوری موسیقی طریقه پیداکردن گام های ماژول بمل دار طریقه پیداکردن گام های ماژول دیز دار توالی دیز ها و بمل ها گام بزرگ هماهنگ و نغمگی آموزش ویدیویی : گام های کوچک آموزش تئوری موسیقی : اسم درجات گام آموزش تئوری موسیقی گام بزرگ طبیعی تقسیم دیرند نت ها تعریف مفاهیم سنکپ و ضد ضرب در موسیقی آموزش تئوری موسیقی : تعریف نت های مترادف یا آنارمونیک تعریف نیم پرده های دیاتونیک و کروماتیک آموزش ویدیویی میزان های مختلط یا لنگ آموزش ویدیویی تعاریف معکوس فاصله ها در موسیقی آموزش ویدیویی فاصله های ساده و ترکیبی در موسیقی آموزش ویدیویی : فاصله ها در موسیقی آموزش تئوری موسیقی : علامات تغییر دهنده دیز، بمل، دوبل دیز، بکار آموزش تئوری موسیقی : نت خوانی یا دشیفراژ در موسیقی توضیح پرچم و شاهین در موسیقی توضیح نسبت بین میزان ساده و ترکیبی آشنائی با میزان های ترکیبی در موسیقی آشنائی با میزان های ساده در موسیقی آشنائی با مفهوم میزان در موسیقی تعریف مقطع، نیمه مقطع، پیش مقطع در موسیقی شکل و ارزش زمانی نت ها در موسیقی توضیح کلید مضاعف در موسیقی توضیح انواع کلید ها در موسیقی مقدمه ورود به دوره آموزش تئوری موسیقی آموزش های تئوری موسیقی ژربر دوریاک / پاپ سیلوستر دوم و موسیقی بوئتیوس و موسیقی فیثاغورس و موسیقی مرجع آکوردهای گیتار راهنمای آهنگ سازی از دل و جان موسیقی سنتی های جهان پروژه شگفت انگیز موسسه اسمیتسونین راهنمای کلی موسیقی کلاسیک تاریخچه موسیقی کلاسیک دلمچ آنلاین حفظ قطعه با استفاده از تئوری موسیقی انتقال یک قطعه موسیقی به گام دیگر چرا تئوری موسیقی با پیانو توضیح داده می شود؟ چرا مبانی و تئوری موسیقی مهم است؟ تشخیص گام بر اساس نشانه سرکلید تشکیل گروه موسیقی – یک درس صدا شناسی بازتولید صداهای طبیعی با سینتی سایزر محو صدا – گوش دادن به صدای پایانی یک نت ورود صدا یا اتک: بررسی صدای شروع کننده نت تمبر – شنیدن صدای بدنه نت نگاهی به نشانه های آرتیکولاسیون سازها رنگ صدا و صداشناسی اصطلاحات تغییر دهنده نوآنس سرعت گرفتن و کم کردن سرعت بمل ها با استفاده از یادیارها دیزها با استفاده از یادیارها درک چرخه پنجم ها بررسی نشانه های سرکلید و چرخه ی پنجم ها بازی کردن با پترن گام ماینور هارمونیک بر بر روی ساز پیانو و گیتار مطالعه ی ژانرهای موسیقایی و قطعات موسیقی نگاهی دقیق به مبانی تئوری موسیقی ریشه یابی تولد موسیقی و مبانی موسیقی اصلا تئوری و مبانی موسیقی چیست؟ تئوری و مبانی موسیقی حرکت کروماتیک و موازی آکوردها آکورد های قرض گرفته شده Double Time & Double Time Feel واریاسیون روی ii-V-I ، قسمت دوم واریاسون روی ii-V-I ، قسمت اول مقدمه ای بر گام پنتاتونیک Rubato Soundscape درک تصویر صوتی I Pitch / Color دومینانت های دوم Neapolitan 6th آکوردهای دگرگون شده (Altered) از بین بردن سکون هارمونیک آکوردهای گذر اهمیت گام در موسیقی Jazz Figured Bass Bridge تغییر گام در موسیقی بی باپ معنی نادرست یک اصطلاح در هارمونی گام بلوز را بهتر بشناسیم Comping جلوتر از هارمونی Diminished Scale فراکتال و کاربرد آن در موسیقی (III) فراکتال و کاربرد آن در موسیقی (II) فراکتال و کاربرد آن در موسیقی (I) توضیحات مقاله های تئوری موسیقی ژربر دوریاک / پاپ سیلوستر دوم و موسیقی ژربر دوریاک / پاپ سیلوستر دوم ( نهصد و پنجاه تا یک هزار و سه ) ژربر اهل آوریاک که بعدتر به نام پاپ سیلوستر دوم شناخته شد، در آکوتن به دنیا آمد.


او در کودکی به صومعه بندیکتاین سنت ژرالد در آوریاک وارد شد و آموزش های اولیه اش را در آنجا دریافت کرد.


هوش سرشار و تمایل شدیدش به فراگیری بانی شد که ژربر درجات صومعه را به سرعت طی کند که همین بانی شد شایعاتی مبنی بر اینکه او نبوغش را از شیطان دریافت می کند، بر سر زبان ها بیفتد.


از نهصد و هفتاد و دو [ادامه متن.


.


.


] بوئتیوس و موسیقی بوئتیوس ( چهارصد و هشتاد تا پانصد و بیست و چهار پس از میلاد) اگر به خاطر سیاستمدار و فیلسوف رومی آنیسیوس مانلیوس سورینوس بوئتیوس نبود، یحتمل دستاوردهای یونان در مبانی موسیقی همراه با قمست عمده ای از تاریخ موسیقی اروپا برای همیشه از بین می رفت.


بوئتیوس فرد برجسته ای بود که زندگی کوتاهش را به مطالعه ریاضیات یونانی، فلسفه، تاریخ و مبانی موسیقی اختصاص داد.


او نخستین پژوهشگر بعد از فیثاغورث بود که سعی کرد زیر و بمی یک نت را به لرزش موج های صدا مرتبط کند.


در خانه نشستن و کتاب نوشتن بوئتیوس را راضی نمی [ادامه متن.


.


.


] فیثاغورس و موسیقی فیثاغورس ( پانصد و هفت تا پانصد و هشتاد و دو پیش از میلاد)   هرکس حتی یک کلاس هندسه هم گذرانده باشد، اسم فیثاغورس را شنیده است.


او شدیدا به این نظریه معتقد بود که برای هر چیزی در جهان می توان فرمول ریاضی پیدا کرد و اینکه عددها خودشان واقعیت نهایی اند.


در نتیجه، فیثاغورس برای محاسبه مسائل مختلف معادلات مختلفی پیدا کرد.


شهرت عمده او به خاطر قضیه فیثاغورس است.


ویژگی زیبای فرهنگ یونان باستان این بود که مطالعه علم، هنر، موسیقی و فلسفه حرفه شریف و مهمی محسوب می شد.


از این بر روی عجیب نبود [ادامه متن.


.


.


] مرجع آکوردهای گیتار بایبل آکوردهای گیتار نکته عالی درباره نواختن گیتار چنین است که دارای این قدرت هستید یک آکورد را به شیوه های بسیار متنوعی بنوازید.


The Guitar Chord Bible اثر فیل کاپون (انتشارات چارت ول Chartwell )، نه فقط همه آکوردهایی که دارای این قدرت هستید با گیتار بزنید را به شما نشان می دهد بلکه حداقل سه روش مختلف برای نواختن هر کدام از آن ها نیز به شما پیشنهاد می دهد.


این کتاب ایضا بر مبنای سبک های مختلف موسیقی تفکیک شده است، پس چنانچه می خواهید بدانید کدام آکورد در راک، بلوز، سول یا فانک محبوب تر است، [ادامه متن.


.


.


] راهنمای آهنگ سازی از دل و جان موازی ها و اضداد: اکتشاف در موسیقی و جامعه کتاب Parallels and Paradoxes: Explorations in Music and Society اثر دنیل بارنویم و ادوارد و.


سعید (انتشارات پنیتون Pantheon ) مجموعه ای از دست نویس های گفتگو بین دنیل بارنیویم مدیر موسیقی ارکستر سمفونیک شیکاگو و دویچه اشتات اوپر برلین، و ادوارد و.


سعید منتقد ادبی، تحلیلگر سیاسی و متخصص فرهنگ خاورمیانه است.


در این گفتگوها، بارنبویم و سعید درباره تاثیر موسیقی بر سیاست های ملی و جهانی و بالعکس، همراه با جزئیات باور نکردنی بحث می کنند، از دشواری های اجرای واگنر در آلمان بعد از هیتلر تا تطبیق بین [ادامه متن.


.


.


] موسیقی سنتی های جهان فهرست موسیقی جهان ورجین کتاب The Virgin Directory of World Music اثر فیلیپ سووینی (کتا های سری جغد / انتشارات هنری هلت و شرکا) خلاصه خوب و طبقه بندی شده ای از موسیقی سنتی سراسر کره زمین است.


کتاب به نسبت مناطق مختلف جهان بخش بندی شده است: آفریقا (شمال، غرب، مرکز، جنوب و غرب)، اروپا (شمال، جنوب و شرق)، خاورمیانه و هند و تا به آخر.


سپس هر بخش به کشورها و ایالت های کوچک تر آن منطقه ها و شرح موسیقی سنتی شان تقسیم شده است.


در هر بخش حتی نوازنده های قابل توجهی که از موسیقی سنتی [ادامه متن.


.


.


] پروژه شگفت انگیز موسسه اسمیتسونین Smithsonian Folkways Series سری موسیقی Smithsonian Folkways یا www.


folkways.


si.


edu یک پروژه شگفت انگیز است که توسط موسسه اسمیتسونین اداره می شود.


شرکت ضبط موسیقی فلک ویز یا Folkways Recordings در سال یک هزار و نهصد و چهل و هشت در نیویورک توسط موزز اش و ماریان دیستلر که به دنبال ضبط و مستندسازی آواهای همه جهان بودند، تاسیس شد.


در طول چهل سالی که اش صاحب این شرکت بود، فلک ویز تعداد دو هزار و یکصد و شصت و هشت آلبوم منتشر کرد که شامل موسیقی سنتی، قومی و معاصر از دور جهان بود.


شعر، دکلمه و [ادامه متن.


.


.


] راهنمای کلی موسیقی کلاسیک راهنمای کلی موسیقی کلاسیک   کتاب Rough Guide to Classical Music ویرایش جو استنیس و جوناثان باکلی از مجموعه Rough Guides انتشارات پنگوئن، راهنمای شگفت انگیز برای موسیقی کلاسیک است.


این کتاب نه تنها پرونده یکصد و شصت آهنگساز کلاسیک را با زندگینامه کامل شان طبقه بندی می کند، بلکه همچنان نقدهای قابل قبول و معتبری برای بهترین و بدترین آثار آن آهنگسازها نیز ارائه می کند.


هر مطلب درباره گونه ای از موسیقی که آهنگساز در آن کار کرده است، بحث می کند و اشاره می کند که تاثیر آثارش بر کدام آهنگسازهای پسین بیشتر دیده می شود و [ادامه متن.


.


.


] تاریخچه موسیقی کلاسیک Open Directory Project   اگر بهشتی مخصوص علاقه مندان پر و پا قرص مبانی موسیقی وجود داشته باشد، سایت www.


dmoz.


org/arts/music/theory مانند دریچه ای به آن بهشت است.


سایت مبانی موسیقی پروژه فهرست راهنمای باز یا OPD مجموعه ای از لینک هایی درباره همه موضوعات مربوط به موسیقی است که تحت نظر سردبیر سایت جمع آوری می شود.


پیوندهای ODP شامل سایت های آموزشی مقدماتی موسیقی تا سایت هایی بسیار پیشرفته و نظری درباره تاثیر موسیقی بر روی مغز و مبدا پیدایش خود موسیقی است.


شما دارای این قدرت هستید بحث هایی را دنبال کنید که در آن موضوعاتی [ادامه متن.


.


.


] دلمچ آنلاین سایت دلمچ www.


dolmetsch.


com که به نام موسیقی نواز، آهنگساز و مورخ موسیقی آرنلود دلمچ نام گذاری شده، سایتی با جزئیات کامل راجع به مبانی موسیقی، آموزش و تاریخ موسیقی است.


در این سایت همه اصطلاحات موسیقایی توضیح داده شده است و مورد بحث قرار گرفته اند.


به علاوه اینکه شما دارای این قدرت هستید زندگینامه آهنگسازهای کلاسیک و نگاهی بر روند تکامل موسیقی کلاسیک را در این سایت مطالعه کنید.


ایضا دارای این قدرت هستید مقاله هایی راجع به تاثیر اختراع ساز پیانو و ساز گیتار بر بر روی مبانی موسیقی مطالعه کنید.


همین طور دارای این قدرت [ادامه متن.


.


.


] حفظ قطعه با استفاده از تئوری موسیقی دانستن مبانی موسیقی چگونه در به خاطر سپردن یک قطعه موسیقی به من کمک می کند؟   اگر گام ها، آکوردها و فاصله های را بشناسید، دارای این قدرت هستید همه این دانسته ها را در نواختن هر قطعه موسیقی که می آموزید به کار بگیرید.


هنگامی که شما فرم و تکنیک های آهنگ سازی که در یک قطعه استفاده می شود را بفهمید، به خاطر سپردن آنچه که برای نواختن قطعه ضروری است (چه تکنوازی و چه گروه نوازی) ساده تر می شود.


دانستن ساختار یک قطعه موسیقی، موجب می شود بتوانید آنچه در ادامه قطعه می آید را [ادامه متن.


.


.


] انتقال یک قطعه موسیقی به گام دیگر آیا قادر هستم یک قطعه موسیقی را به گام دیگری انتقال دهم؟   برای انتقال یک قطعه موسیقی به گام دیگر، کافی است همه نت های قطعه را به یک فاصله بالا یا پایین ببرید.


برای مثال، برای اینکه یک قطعه که می دانید در سل ماژور است را به دو ماژور منتقل کنید، بایست همه نت ها را یک فاصله چهارم درست به بالا یا یک فاصله پنجم درست به پایین ببرید.


یک روش دیگر برای انتقال یک قطعه موسیقی این نکته است که درجه نت ها در گام قطعه اصلی را بدانید و بعد همان درجات گام را [ادامه متن.


.


.


] چرا تئوری موسیقی با پیانو توضیح داده می شود؟ چرا در مبانی و تئوری موسیقی بیشتر موضوعات بر روی ساز پیانو توضیح داده می شود؟ تا جایی که به آهنگ سازی مربوط است، ساز کلاویه داری مانند ساز پیانو ، نسبت به سازهای دیگر مزیت های بسیاری دارد.


می توان به این مزیت ها اشاره کرد: هر چه نیاز دارید، جلوی رو و در دسترس تان است: مزیت اصلی ساز کلاویه دار این نکته است که همه نت ها درست جلوی چشم شما در یک ردیف قرار گرفته اند.


به علاوه اینکه هنگامی که ساز پیانو ساخته شد، نت های آن با نت نویسی برگه نت هم مطابقت داشتند.


[ادامه متن.


.


.


] چرا مبانی و تئوری موسیقی مهم است؟ سوال های متداول درباره مبانی و تئوری موسیقی ممکن است مستقیم سراغ این مقاله ها آمده باشید تا ببینید آیا سوالات شما هم جزو سوالاتی است که ما در اینجا جواب داده ایم یا خیر.


بدون انجام یک نظر سنجی دقیق، ما نخواهیم دانست در ذهن علاقه مندان موسیقی چه سوالاتی مطرح می شود، اما تلاش خودمان را کرده ایم تا به خطیر ترین سوالات پاسخ بدهیم.


هدف ما در این آموزش ها، این نکته است که به ده تا از متداول ترین سوالات مبانی و تئوری موسیقی جواب بدهیم.


برای مثال اینکه به چه جهت مبانی و تئوری موسیقی [ادامه متن.


.


.


] تشخیص گام بر اساس نشانه سرکلید   چطور از روی نشانه سرکلید بفهمم قطعه موسیقی در چه گامی است؟   تشخیص گام یا تنالیته یک قطعه موسیقی خیلی مهم است، به خصوص برای موسیقی نواز هایی که برایشان راحت نیست موسیقی را نت به نت دنبال کنند و جلو بروند، بلکه می خواهند از همان اول بدانند جریان چیست، نه اینکه کمی این پا آن پا کنند تا بفهمند بقیه موسیقی نواز ها چه می زنند.


اگر بدانید که یک قطعه موسیقی ماژور است یا ماینور ، در مرحله بعد دارای این توان هستی گام آن را هم تشخیص دهید.


با کمی تمرین، معمولا دارای این [ادامه متن.


.


.


] تشکیل گروه موسیقی – یک درس صدا شناسی دفعه پسین که برای دیدن کنسرت یک ارکستر بزرگ می روید یا اجرای یک گروه موسیقی را در تلویزیون می بینید، به نحوه نشستن موسیقی نواز ها کنار هم ملاحظه بفرمایید.


توجه ویژه ای هم به سازی که ساز اصلی است بکنید.


اگر یک گروه موسیقی یا ارکستر را بررسی کنید، محتملا دو چیز مشاهده خواهید کرد: در چیدمان ارکستری به طور خاص، همه موسیقی نواز هایی که ساز یکسانی را می نوازند، در کنار هم می نشینند: این چیدمان به خاطر این نیست که همه شان بایست از بر روی یک نت بزنند.


بلکه به این خاطر است که [ادامه متن.


.


.


] بازتولید صداهای طبیعی با سینتی سایزر تعمق در رنگ صدا رنگ صدا یا شخصیت یک ساز از سه مولفه اصلی ساخته شده است: اتک یا ورود صدا تمبر یا بدنه صدا (محتوای هارمونیک) محو یا زوال صدا این ها سه عاملی هستند که صدای هر ساز را از ساز دیگر متفاوت می کنند.


حتی زمانی که از بلندگوهای رادیوی ماشین تان صدای سازی بیاید، تنها با شنیدن آن فورا دارای این توان هستی بگویید که چه سازی نواخته می شود.


ما هر یک از این عوامل را در قسمت های پسین توضیح می دهیم.


  بازتولید صداهای طبیعی با سینتی سایزر وقتی اولین سینتی سایزرها ساخته [ادامه متن.


.


.


] محو صدا – گوش دادن به صدای پایانی یک نت محو صدا: گوش دادن به صدای پایانی یک نت محو صدا قسمت پایانی نت نواخته شده توسط یک ساز است.


در اینجا دو نوع محو صدای سازی را توضیح می دهیم: ضربه ای: محو ضربه ای درباره سازهایی است که برای اینکه صدا بدهند بایستی مدام و پشت سر هم نواخته شوند.


در این سازها نت ها تولید می شوند و فورا شروع به محو شدن می کنند تا زمانی که که نت پسین نواخته شود و دوباره صدا بدهند.


سازهایی که محو صدای ضربه ای دارند، سازهایی هستند که با مضراب یا ضربه نواخته می شوند، مانند گیتار و [ادامه متن.


.


.


] ورود صدا یا اتک: بررسی صدای شروع کننده نت اتک اولین صدایی است که زمانی که نتی را می شنوید متوجه آن می شوید و محتملا قابل تشخیص ترین ویژگی یک نت است که توسط سازی نواخته می شود.


ساز ویولن ، ساز پیانو و ساز گیتار، هر یک اتک های خاص خود را دارند.


اینجا یک خلاصه مختصر و مفید از هر کدام می بینید: ویولن: زمانی که که اولین میکروثانیه نواختن شدن ساز ویولن را می شنوید، در لحظه می دانید که آن ساز، ساز ویولن است.


به خاطر آن صدای سرد و تند کشیده شدن آرشه بر روی سیم که تولید صدایی آشنا می کند.


زیبا [ادامه متن.


.


.


] تمبر – شنیدن صدای بدنه نت تمبر (تم-بر خوانده می شود) یا محتوای هارمونیک یک ساز قسمت میانی یا بدنه هر نت نواخته شده را معلوم می کند.


چنانچه اتک و محو صدای یک ساز را با استفاده از وسایل الکترونیکی حذف کنید، شباهت های شگفت انگیز بیشماری بین صدای سازها می بینید.


درباره محو صدا قادرید در ادامه همین قسمت مطالعه کنید.


برای مثال، تمبر و محدوده صوتی فلوت و ساز ویولن تقریبا همانند هم است، اما از آنجا که در یکی دمیده می شود و دیگری با کشیدن آرشه نواخته می شود، اتک اولیه هر نت کاملا متفاوت است و همین بانی تمایز صدای [ادامه متن.


.


.


] نگاهی به نشانه های آرتیکولاسیون سازها نگاهی به نشانه های آرتیکولاسیون برای سازهای دیگر   با وجود اینکه بیشتر نشانه های آرتیکولاسیون، دستورالعمل های بین المللی قلمداد می شوند (یعنی برای همه سازها قابل استفاده اند) اما برخی به طور ویژه برای سازهای موسیقی مشخصی در نظر گرفته شده اند، در زیر برخی از این نشانه گذاری ها و سازهای مربوطه شان را فهرست کرده ایم.


سازهای زهی: مارتلاتو Martellato – ضربه کوتاه و چکشی که با ضربه های خیلی کوتاه آرشه نواخته می شود.


پیسیکاتو Pizzicato – با انگشت صدای یک یا چند سیم را در آوردن سپیکاتو Spiccato – نواختن با حرکت سبک و [ادامه متن.


.


.


] رنگ صدا و صداشناسی تا به حال دقت کرده اید که در بیشتر قطعات موسیقی از توبا یا فاگوت به عنوان ساز اصلی استفاده نمی شود؟ یا به چه علت بسیاری از قطعه های زیبای سازی با ساز پیانو یا گیتار اجرا می شوند؟ خوب، شاید هیچ وقت درباره اش فکر نکرده باشید، ولی چنانچه بخواهید آهنگ سازی کنید، بایستی علتش را بدانید.


علت اینکه به چه علت برخی سازها برای ملودی های اصلی انتخاب می شوند و برخی نه، این نکته است که گوش بشر به صداهای زیرتر و واکنش بهتری نشان می دهد تا صداهای بم تر.


چنانچه ملاحظه کنید می بینید [ادامه متن.


.


.


] اصطلاحات تغییر دهنده نوآنس اصطلاحات تغییر دهنده نوآنس   گاهی وقت ها هنگامی که یک قطعه موسیقی را آموزش می بینید ممکن است یکی از نشانه گذاری ها را بالا یا پایین یک جمله موسیقایی یا قسمتی از موسیقی که عموما چهار تا هشت میزان طول می کشد ببینید: کرشندو Crescendo – cresh.


< – به تدریج قوی تر بنوازید دیمینوئندو Diminuendo – dim.


> یا decrescendo (decr.


).


> – به تدریج آرام تر بنوازید علامت کشیده < (تصویر کرشندو)، بدین معناست که به تدریج قوی تر و قوی تر بنوازید تا به انتهای نشانه کرشندو crescendo برسید.


نشانه > (تصویر دی کرشندو) [ادامه متن.


.


.


] سرعت گرفتن و کم کردن سرعت   سرعت گرفتن و کم کردن سرعت: تغییر تمپو   گاهی یک جمله در یک قطعه موسیقی تمپوی متفاوتی دارد تا آن را از بقیه قطعه متمایز کند.


آنچه در پی می آید چند تغییر تمپو است که در نت های موسیقی به آن ها برخواهید خورد: آچلراندو Accelerando (accel.


) : رفته رفته تندتر و تندتر بنوازید.


استرینگندو Stringendo : به سرعت تندتر بنوازید.


دوپیو موویمنتو Doppio movement : عبارت را دو برابر تند بنوازید.


ریتارداندو Ritardando یا rit.


, ritard, rallentando, rall رفته رفته کندتر و کندتر بنوازید.


کالاندو Calando : آرام تر و نرم تر بنوازید.


در [ادامه متن.


.


.


] بمل ها با استفاده از یادیارها بمل ها : با استفاده از یادیارها   برای گام های ماژوری که دارای بمل می باشند، بر روی چرخه پنجم ها در خلاف جهت عقربه های ساعت حرکت لازم است بکنید که از دو ماژور شروع شده که عدد آن صفر است.


از این بر روی گام فا ماژور یک بمل دارد، گام سی بمل ماژور سه بمل دارد و الی آخر.


درست مانند دیزها، بمل ها هم در هر گام با ترتیب مشخصی می آیند: سی، می، لا، ر، سل، دو، فا، نمونیک یا اصطلاحا یادیارها را دارای این توان هستی در باب این توالی بکار ببرید که [ادامه متن.


.


.


] دیزها با استفاده از یادیارها در کنار تمامی این گونه مسائل فنی که چرخه پنجم به آن ها می پردازد، هنگامی که می خواهید نشانه های سرکلید پیچیده را درجا رمزگشایی بکنیم، بهترین راهنمای شما هم است.


این چرخه در ساختن موسیقی هم به همین قدر و اندازه دارای اهمیت است، بخاطر اینکه طراحی هوشمندانه آن در آهنگ سازی و هارمونیزه کردن ملودی، به ساختن آکوردها و تغییر گام ها به گام های مختلف در یک قطعه موسیقی نیز کمک می کند.


هر کدام از نقطه های چرخه پنجم ها در واقع درجه پنجم گام نقطه قبلی نیز است و به همین خاطر می باشد [ادامه متن.


.


.


] درک چرخه پنجم ها او یک دایره را مانند ساعت به دوازده قسمت مساوی تقسیم کرد.


نتیجه آزمایش های او در نهایت به چیزی رسید که اکنوه به چرخه پنجم ها مشهور است و امروزه هنوز هم کاربرد دارد.


هرکدام از دوازده نقطه بر روی دایره، نشانگر یک نت بود که به طور تقریبی همان دوازده واحد نیم پرده ای می باشد که یک اکتاو را تشکیل می دهندم.


تئوریسین های موسیقی از آن زمان تا بحال چرخه پنج های فیاغورث را تغییر داده و به روز رسانی کرده اند.


در این قسمت درباره این چرخه بیشتر خواهیم گفت.


اصطلاح ریاضی برای واحد اندازه [ادامه متن.


.


.


] بررسی نشانه های سرکلید و چرخه ی پنجم ها در آغاز اکثر نت های موسیقی نوشته شده، یک نشانه دیز یا بمل می بینید که درست کنار نشانه کسر میزان می باشند.


به این گروه نشانه های در کنار یکدیگر، نشانه سر کلید می گویند که به ما نشان می دهد قطعه ی موسیقی در چه گامی نوشته شده است.


وقتی تنالیته یک آهنگ یا گامی که نت های بکار رفته در آن قطعه موسیقی را شکل دهی می کنند، بدانید، خوانش نت برایتان خیلی راحت تر می شود.


نت های پسین را دارای این توان هستی بر اساس دانش تان از گام ها و نت های وابسته به [ادامه متن.


.


.


] بازی کردن با پترن گام ماینور هارمونیک بر بر روی ساز پیانو و گیتار گام ماینور هارومنیک واریاسیونی از ماینور طبیعی می باشد (که پیش تر به وضوح درباره آن گفته ایم) در این گام، درجه هفتم ماینور طبیعی واحد نیم پرده بالاتر می رود.


این واحد نیم پرده بالا رفتن در نشانه سرکلید آن اعمال نخواهد شد بلکه توسط نشانه های عرضی صورت خواهد گرفت (دیز، دوبل دیز، بکار) دارای این توان هستی در آموزش های آینده درباره نشانه های عرضی فرا بگیرید .


این به این معنی می باشد که بعضی وقت ها هم ممکن است در یک گام، هم دیز را و هم بمل را داشته باشیم که هیچ موردی هم [ادامه متن.


.


.


] مطالعه ی ژانرهای موسیقایی و قطعات موسیقی قطعات موسیقی پاپ یا ملت پسند و موسیقی کلاسیک همه بر اساس فرم های خاصی نوشته می شوند.


فرم یک نقشه ساختاری است که برای خلق نوع خاصی از موسیقی به کار می رود.


سنگ بناهای اصلی فرم شامل جمله های موسیقایی و عبارت های موسیقایی می شود.


ریتم، ملودی و هارمونی وارد صحنه می شوند کهژانر یا سبک یک قطعه ی موسیقی را بسازند.


وقتی می خواهیم آهنگ بسازیم، می بایستی تصمیم بگیریم که می خواهیم از چه فرمی دنباله روی کنیم.


برای نمونه کلاسیک یا پاپ؟ دارای این توان هستیم بین تعداد بیشماری از فرم های کلاسیک یا [ادامه متن.


.


.


] نگاهی دقیق به مبانی تئوری موسیقی نگاهی دقیق به مبانی تئوری موسیقی   خیلی خوب می شد چنانچه هر کس که می خواست، می توانست هر سازی را دست بگیرد و بدون هیچ گونه آموزشی با آن موسیقی زیبایی بنوازد.


اما واقعیت این نکته است که اکثر افراد به آموزش ساختار یافته ای برای این کار احتیاج دارند.


این آموزش دارای این قدرست از طریق معلم یا کتاب های آموزشی باشد.


در این قسمت از آموزش ها می خواهیم به اطلاعات اولیه ای بپردازیم که برای یادگرفتن نت خوانی، نواختن گام، شناخت علامت سرکلید و ساختن آکورد لازم است.


یادگیری اصول: نت، سکوت و ضرب بلد بدن [ادامه متن.


.


.


] ریشه یابی تولد موسیقی و مبانی موسیقی به گفته ی مورخان، زمانی که تمدن های دنیای باستان تازه در حال شکل گیری بودند، یعنی تقریبا هفت هزار ق م، سازهای موسیقی به درجه ای از پیچیدگی در طراحی رسیده بودند که تا امروز هم قابل استفاده اند.


به عنوان مثال، بعضی از فلوت های ساخته شده از استخوان را که در این مقطع زمانی پیدا شده اند، هنوز هم می توان نواخت و اجراهای کوتاهی با آن ها ضبط شده است که شنونده امروزی هم بتواند صدای این سازها را بشنود.


همچنین خطوط تصویریو تزیینات مربوط به خاکسپاری مردگان در سه هزار و پانصد ق م نشان [ادامه متن.


.


.


] اصلا تئوری و مبانی موسیقی چیست؟ یکی از اساسی ترین پدیده هایی که می بایستی در خصوص مبانی موسیقی به یاد داشته باشیم، این نکته است که موسیقی قبل از مبانی حیات داشته است.


موسیقی صدها دهه پیش تر از آن که مبانی به وجود بیاید و بگوید منظور آدم ها از کوبیدن روی طبل چیست حیات داشته است.


به این دلیل هرگز فکر نکنید که بخاطر اینکه تا به حال کلاس مبانی موسیقی نگذرانده اید نمی توانید موسیقی نواز ی خوبی باشید.


چنانچه موسیقی نواز ی خوبی هستید، شاید ناخودآگاه کثیری از مطالب مبانی موسیقی را می دانید.


شاید فقط اصطلاحات و مسائل فنی موسیقی [ادامه متن.


.


.


] تئوری و مبانی موسیقی با شنیدن عبارت مبانی موسیقی چه چیزی به ذهنتان می آید؟ تصویر معلم موسیقی ای که از پشت ساز پیانو چشم غره می رود؟ یا شاید هم کلاسی های دانشکده موسیقی که در کلاس مبانی با جدیت تلاش می کنن برای ساز ترمین، نت نویسند؟ چنانچه هر کدام از این تصورها به تصور شما از مبانی موسیقی نزدیک است می توان امیدوار بود که از آموزش های ما شگفت زده خواهید شد.


برای کثیری از موسیقی نواز هایی که خودشان موسیقی را یاد گرفته اند، معنای مبانی موسیقی به نظر دلهره آور و حتی کمی شکنجه آور است.


بخاطر اینکه [ادامه متن.


.


.


] حرکت کروماتیک و موازی آکوردها حرکت کروماتیک موازی به سوی آکورد مورد نظر اغلب نوازندگان Jazz ، بخصوص پیانو و گیتار که در بسیاری موارد مسئولیت مشخص کردن هارمونی موسیقی را بعهده دارند از تکنیک های خاصی برای جذاب تر کردن آکوردها یا وصل ها استفاده می کنند.


یکی از پر مصرف ترین این موارد استفاده از حرکت های کروماتیک موازی روی آکوردها می باشد.


این حرکتها ممکن است برای آرایش آکورد ، برای رسیدن و یا ترک کردن یک آکورد باشد.


به این شکل نگاه کنید که نوازنده برای رسیدن به آکورد دو مینور (تغییر داده شده) بصورت کرماتیک از نیم پرده بالاتر حرکتی [ادامه متن.


.


.


] آکورد های قرض گرفته شده اگر اهل بررسی هارمونی قطعات موسیقی باشید حتما” دیده اید که در بسیاری از موارد از آکوردهایی در قطعه استفاده می شود که به هیچکدام از درجات گام تعلق ندارند و همواره این سئوال برای ما پیش می آید که این آکورد چگونه در این موسیقی بکار برده شده است.


در این مطلب سعی خواهیم کرد یکی از پر استفاده ترین روشهای استفاده از آکورد های بیگانه در گام را برای شما شرح دهیم.


Borrowed Chords آکوردهایی هستند که از گام های موازی ماژور یا مینور در گام مینور یا ماژوری که هم اکنون موسیقی در آن جریان دارد موقتا” [ادامه متن.


.


.


] Double Time & Double Time Feel اگر با گروه های موسیقی بخصوص Jazz کار کرده باشید حتما” برای شما رخ داده که بنا به دلایلی تصمیم می گیرد که قطعه را Double Time Feel اجرا کنید.


رهبر گروه به نوازنده ها می گوید که خب لطفا” قطعه را Double Time Feel یعنی با حس اینکه میزان ها به هم فشرده شده اند اجرا کنید.


تنها کاری که در این حالت شما باید انجام دهید آن است که تمپوی (سرعت) اجرای قطعه را دو برابر کنید.


طبیعی است که هیچ گونه تغییری در ملودی ها یا توالی آکورد ها برای هر میزان صورت نمی گیرد.


اما در [ادامه متن.


.


.


] واریاسیون روی ii-V-I ، قسمت دوم در ادامه مطلب تئوری قبل راجع به واریاسیون های مختلف روی توالی آکورد ii-V-I در اینجا به چند مورد رایج دیگر اشاره می کنیم.


ii-V-I های موازی از سایر مواردی که اغلب توسط نوازنده های موسیقی Jazz استفاده می شود می توان به حالتی اشاره کرد که بصورت موازی کل توالی آکورد (Progression) بالا یا پایین منتقل می شود.


در اینحالت نوازنده (یا آهنگ ساز) پس از اجرای یک ii-V-I آکورد ii را بالا یا پایین منتقل می کند.


بعنوان مثال : پرش به اندازه نیم پرده بالا : Dm7-G7-C7–Ebm7-Ab7-Db7 و یا پرش به اندازه چهارم بالا : Dm7-G7-C7–Gm7-C7-F7 شما [ادامه متن.


.


.


] واریاسون روی ii-V-I ، قسمت اول بسیاری از قطعات موسیقی Jazz از توالی آکورد ii-V-I یا واریاسیونهای مختلفی که روی آن انجام می شود بدست می آید.


می خواهیم راجع به چند توالی آکورد دیگر که می تواند از این توالی ساده ساخته شود صحبت کنیم.


Tritone Substitutions قبلا” راجع فاصله یا آکورد Tritone صحبت کردیم، نوازندگان Jazz به کررات این آکورد را جایگزین آکورد پنجم می کنند.


Tritone چیزی نیست جز bII بنابراین کافی است بجای توالی آکورد ii-V-I از توالی ii-bII-I استفاده کنیم.


بعنوان مثال در یک گام دو ماژور توالی آکورد معمول Dm-G-C به Dm-Dbm-C تبدیل می شود.


همانطور که قبلا” هم گفتیم [ادامه متن.


.


.


] مقدمه ای بر گام پنتاتونیک گام پنتاتونیک روی دو گام پنتاتونیک از جمله گامهایی است که در موسیقی Jazz کاربرد دارد، یکی از متداول ترین آنها گامهایی است که بر اساس یک گام ماژور ساخته می شود.


گامی است متشکل از 5 نت که از فاصله های دوم بزرگ و سوم کوچک تشکیل شده است.


در یک اکتاو این گام دو فاصله سوم کوچک وجود دارد که به نوعی در دوقسمت این گام یک شکاف ایجاد می کنند.


از دیگر مزایای این گام می توان به این موضوع اشاره کرد که در آن فاصله نیم پرده وجود ندارد لذا دارای درجه حساس نمی باشد.


به [ادامه متن.


.


.


] Rubato این اصطلاح در موسیقی به معنای استفاده از تمپوی آزاد و البته آرام هست.


شما می توانید تمپوی قطعه ای را که Rubato باید اجرا شود آرام نموده و یا به آن سرعت ببخشید در هر زمانی که احساسات شما اینگونه تشخیص دهد.


در موسیقی Jazz معمولا” در بالاد (Ballad) ها از این حالت استفاده می شود.


Rubato به شما اجازه می دهد که ابعاد مختلف موسیقی و ریتم یک قطعه را کشف کنید چرا که شما آزاد هستید با احساس خود آنرا بنوازید و معمولا” بیشترین تاثیر احساسی را بر روی شنوندگان می گذارد.


اما برای آنکه بهتر بتوانید [ادامه متن.


.


.


] Soundscape آیا این منظره زیبا است؟ بنظر شما بهایی که نقاش به آسمان داده بیش از اندازه نیست؟ اگر به یک نقاشی یا منظره نگاه کلی داشته باشید، متوجه خواهید شد قسمت های مختلفی که می بینید از زوایای متفاوت با هم بالانس هستند و به نوعی به یکدیگر در زیبا سازی مجموعه کمک می کنند … در موسیقی نیزشما می توانید به همین گونه با یک نگاه کلی، شدت و ضعف اصوات در قسمتهای مختلف یا تغییرات تمپو، خشونت یا مهربانی لحن و … را احساس کنید و تشخیص دهید که آیا در مجموع این قطعه زیبا هست یا خیر، [ادامه متن.


.


.


] درک تصویر صوتی I دریافت ایده از تصویر صوتی (Soundscape) یک قطعه موسیقی کاملا” به توانایی های شما در دیدن و تشخیص دادن بهتر شکلها و Object ها در یک قطعه موسیقی دارد.


در اینجا لازم است قبل از ادامه بحث به ارائه چند تعریف بپردازیم.


انتخاب صحیح محدوده ها کمک بسیاری به ساخت تصویر صوتی می کند Range یا محدوده بدون توجه به معنای گروهی نتهای موسیقی (منظور موتیف ، جمله و … می باشد) شما می توانید نتهای یک قطعه موسیقی را به گونه دیگر از زاویه تصویری نیز تقسیم بندی کنید.


به طیفی از نتهای موسیقی که در یک محدوده از [ادامه متن.


.


.


] Pitch / Color بنظر شما چه چیز باعث تفاوت رنگ صدای فلوت با ابوا می شود؟ حتما” تابحال از خود این سئوال را پرسیده اید که چگونه با وجود آنکه یک ترمپت تنها سه کلید دارد می تواند ملودی های بسیار زیبا با تعداد زیادی نت را اجرا کند؟ و یا بدون شک نزد خود بارها و بارها فکر کرده اید که چرا هنگامی که یک فلوت و ابوا یک نت را می زنند صدای آنها متفاوت است و هریک احساس خاصی را القا می کند و یا اینکه اصلا” چرا برخی از نت ها هنگامی که با هم نواخته می شوند خوش [ادامه متن.


.


.


] دومینانت های دوم CM7,Am7-Dm7,G7-CM7,Am7-D7,G7-CM7 همانگونه که شاید از اسم این موضوع مشخص باشد بنا به تعریف در موسیقی آکورده های درجه پنجم از درجه پنجم یک گام را دومینانت دوم یا Secondary Dominant می گوییم.


بنابراین اگر در گام دو ماژور باشیم دومینانت اول G7 می شود و دومین دومینانت، دومینانت همین آکورد (G7)، یعنی آکورد D7 خواهد بود.


باید دقت کنیم که هنگامی که از D7 بخواهیم استفاده کنیم نباید این شبه پیش آید که مدولاسیون انجام گرفته است بلکه تنها در آکورد Dm7 یک تغییر کروماتیک داریم و سوم آنرا نیم پرده بالابرده ایم.


به مثالی که در شکل آمده است [ادامه متن.


.


.


] Neapolitan 6th Neapolitan Sixth Chord شاید نام آکورد ناپولیتن شش را شنیده باشید، وجه نامگذاری این آکورد به احتمال زیاد به این جهت بوده است که در قرون 17 و 18 بخصوص در دوران باروک به کررات در اپراهای شهر ناپل ایتالیا استفاده می شده است.


این آکورد معمولا” در مواقعی که اپرا حالت درام و مهیج به خود می گرفته است کاربرد بسیار داشته.


این آکورد را که به اختصار N6 هم نمایش می دهند در واقع یک آکورد ماژور میباشد که روی درجه دوم گام که نیم پرده بمل شده است ساخته می شود.


این آکورد بندرت در حالت پایگی [ادامه متن.


.


.


] آکوردهای دگرگون شده (Altered) حل آکورد درجه V که پنجم آن # شده است برای از بین بردن یکنواختی، ممکن آهنگساز یا نوازنده برخی از نت های آکورد را تغییر کروماتیک دهد و معمولآ بیشترین نتی که دچار این تغییر می شود درجه پنجم آکورد می باشد.


همچنین باید دقت کرد که بندرت نتی از آکورد که تغییر کرماتیک پیدا کرده است در آکورد تکرار می شود.


Raised Fifth پنجم بالا برده شده در گام های ماژور معمولآ روی آکوردهای درجه V ، IV و یا تونیک (I) ساخته می شود.


نت پنجمی که از آکورد درجه پنج یک گام ماژور بالا برده شده [ادامه متن.


.


.


] از بین بردن سکون هارمونیک توالی آکوردهای برگشت پذیر (Turnaround) آنهایی هستند که شما می توانید بارها و بارها آنها را تکرار کنید.


به این معنا که پس از رسیدن میزان آخر امکان وصل هارمونیک این میزان به اولین میزان از توالی آکورد موجود می باشد.


این نوع از توالی های آکورد معمولآ کوتاه می باشند و به نوازنده یا آهنگساز اجازه می دهند که با خیال راحت آنرا به هر مقدار که می خواهد تکرار کند.


برای مثال می توان به یک نمونه ساده آن یعنی توالی آکورد بدست آمده از حرکت ii-V-I اشاره کرد، دقت کنید: ||: C | Dm | G| C [ادامه متن.


.


.


] آکوردهای گذر ممکن است آهنگساز یا نوازنده برای گریز از یکنواختی و یا ایجاد تنوع، در لحظاتی، هارمونی موسیقی را به بیراهه بکشاند در این حالت از آکوردهایی استفاده می کند که به آنها آکوردهای گذر یا Passing Chords گفته می شود حتی ممکن است حرکت به سمت آکوردی باشد که نام مشخصی نتوان برای آن انتخاب کرد.


قسمتی از سونات لامینور شوبرت اپوس 42 خروج از هارمونی اصلی ممکن است یک پله باشد و سپس بازگشت به هارمونی اصلی.


همچنین ممکن بیش از یک پله از هارمونی اصلی خارج شویم و برای مدتی یک توالی کورد خارج از هارمونی اصلی را [ادامه متن.


.


.


] اهمیت گام در موسیقی Jazz فرض کنید که یک موسیقیدان جوان در اوایل قرن بیستم هستید و میخواهید پای به عرصه Jazz در موسیقی بگذارید.


چگونه می توانید بداهه نوازی یاد بگیرید؟ قاعدتا” راهی جز کنسرت رفتن و یا به دنبال افرادی باتجربه گشتن ندارید تا شاید آنها یکی دو فن از انواع روشهای Improvise خود را به شما آموزش دهند.


با درک صحیح از گام و مد، اجرای یک آکورد یا بداهه نوازی روی آن بسیار ساده خواهد شد.


( D Dorian روی آکورد آکورد Dm13 ) اولین درس تئوری شما احتمالا” این خواهد بود که “جز موسیقی بر اساس هارمونی است، شما روی [ادامه متن.


.


.


] Figured Bass چند مثال از باسهای شماره گذاری شده روشی است که در اوایل قرن 17 – بخصوص توسط کلودیو مونتوردی – برای مشخص کردن نتهای مورد استفاده در آکوردها بکار برده می شد که به آن در فارسی باس شماره گذاری شده نیز گفته می شود، همچنین برخی این نحوه نمایش آکوردها را شیفراژ آکوردها می نامند.


اولین بار موسیقیدانان ایتالیایی برای همراهی ملودی از این روش استفاده کردند، بعدها موسیقیدانان باروک،از این روش بصورت متداول برای مشخص کردن هارمونی در قسمت باس استفاده کردند.


بعنوان مثال در کارهایی که برای هارپسیکورد یا ارگ تهیه می شد از این روش برای [ادامه متن.


.


.


] Bridge بریدج (پل) معمولا” به قسمتی از موسیقی گفته می شود که برای ایجاد کنتراست در قطعه قرار داده می شود.


بسیاری از موسیقیدانان بجای اصطلاح بریدج از عباراتی مانند کانال، قسمت B و یا حتی قسمت میانی استفاده میکنند.


یک بریدج کلاسیک معمولا” – و نه لزوما” – از 8 میزان تشکیل می شود و در فرمهایی مانند AABA یا ABAC و … استفاده می شود، همچنین در برخی موارد بریدج ممکن است دوبار بکار برده شود مانند فرم ABAB.


(در اینجا منظور از B قسمت بریدج از موسیقی است)   علت آنکه به این قسمت از موسیقی بریدج گفته [ادامه متن.


.


.


] تغییر گام در موسیقی بی باپ چارلی پارکر و جیمز مودی نوازندگان سکسیفون، دیزی گیلسپی و مایلز دیویس نوازندگان ترمپت، باود پاول و تلونیوس مانک نوازندگان پیانو، چارلی مینگوس و ری بران نوازندگان باس از جمله موسیقیدانان جز هستند که در دوران بی باپ (Bebop) حضور موفقی از خود در عرصه موسیقی Jazz به نمایش گذاشتند.


1 نمونه ای از گام ماژور بی باپ بررسی کارهای موسیقیدانان بی باپ نشان می دهد علاوه بر نوع خاص بداهه نوازی روی آکوردها بر اساس هارمونی قطعه که فضای بی باپ را در موسیقی ایجاد می کند، آنها به گونه های خاصی از گام که به Bebop Scale معروف [ادامه متن.


.


.


] معنی نادرست یک اصطلاح در هارمونی هنگامی که به هارمونی از منظر گذر زمان شکل گیری نگاه می شود معمولا” آنرا به دو دسته عمده تقسیم می کنند، هارمونی کلاسیک و هارمونی مدال (Modal).


هارمونی مدال خود به دو قسمت هارمونی بر اساس فاصله های سوم و هارمونی بر اساس چهارم تقسیم می شود.


در مقابل این دو شاخه کاملا” مشخص و جدا (کلاسیک و مدال)، بسیاری از اصطلاحاتی که در این دو نوع هارمونی بکار برده می شود یکسان، اما با معانی متفاوت هستند.


این تفاوت باعث می شود که معنی یک جمله هنگامی که آنرا در محدوده “هارمونی آوازی” (Choral Harmony) مطرح می کنیم [ادامه متن.


.


.


] گام بلوز را بهتر بشناسیم یک گام بلوز در نسخه استاندارد شامل نتهایی با فاصله های پایه، سوم کوچک، چهارم درست، چهارم افزوده، پنجم درست و هفتم کوچک است.


بعنوان مثال اگر بخواهید بر پایه نت فا یک گام بلوز اجرا کنید باید نتهای F, Ab, Bb, B, C, Eb, F را اجرا کنید.


اما نباید فراموش کرد آنچه حس بلوز را به موسیقی می دهد نحوه نواختن و اکسنت هایی است که به گام داده می شود.


چنانچه خیلی ساده با کشش مساوی نتها نواخته شوند شاید حس خاصی بعنوان بلوز ایجاد نکند اما اگر با حالت و مایه های سوئینگ اجرا شود یقینا” [ادامه متن.


.


.


] Comping جلوتر از هارمونی که به معنای همراهی با نوازنده یا خواننده سولیست بکار برده می شود.


وظیفه شخصی که عمل همراهی را انجام می دهد آن است که از زوایای ریتم و هارمونی، ملودی اصلی را حمایت کند و در مواقع لزوم پاساژها و ملودی های زینتی را اجرا کند تا موسیقی زیبا و قوی تر اجرا شود.


یک همراهی کننده حرفه ای همواره خود را خارج از مسیر سولیست قرار می دهد و برخلاف ظاهر لزومآ او نباید حتمآ از نتهای کمی برای همراهی استفاده کند، بلکه می تواند همانند بسیاری از نوازندگان بزرگ مانند آرت تاتوم (Art Tatum) یا مک کوی [ادامه متن.


.


.


] Diminished Scale از گامهای مهمی که در موسیقی جز بکار برده می شود گامی است که بنام کاسته یا Diminished معروف است.


این گام بر خلاف گام ماژور معمولی که از هفت نت تشکیل شده است از از توالی هشت نت که یکی درمیان فاصله بین آنها پرده و نیم پرده است درست می شود.


به بیان دیگر ترکیب نتهای C-D-Eb-F-Gb-Ab-A-B-C یک گام کاسته روی پایه C درست می کند.


یک گام کاسته با پایه نت دو  دقت کنید از آنجایی که فقط هفت نت متفاوت در یک گام وجود دارد، چنانچه نت انتهایی (اکتاو) را در نظر نگیریم در یک گام [ادامه متن.


.


.


] فراکتال و کاربرد آن در موسیقی (III) در مقالات قبلی یک آشنایی کلی با مفهوم فراکتال پیدا کردیم و دانستیم که راز نهفته در یک موسیقی فراکتالی همان چیزی است که در ریاضیات به آن نگاشت (map) میگویند.


نگاشت به این معنی است که یک ارتباط مستقیم و متناظر بین خروجی های عددی (که از معادله حاصل میشوند) و پارامترهای خاصی (که برای ساخت آهنگ بکار میروند)، ایجاد کنیم که پارامترهای ساخت آهنگ فراکتالی میتوانند شامل فرکانسها، اوزان، دینامیک و دیگر موارد در آهنگسازی باشند.


در حقیقت عملیات نگاشت یک ارتباط دادن بین دنیای اعداد و دنیای اصوات است.


نگاشت عناصر غیر موسیقایی به نت های موسیقی [ادامه متن.


.


.


] فراکتال و کاربرد آن در موسیقی (II) مندلبرت، پدر هندسه ی فراکتالی، فراکتال را بدین صورت تعریف میکند: “یک شکل فراکتالی مجموعه ای از اشکال در هم پیچیده و مجزاست بطوریکه اگر یک قطعه از آن را بزرگ کنیم، شکل حاصل همانند شکل نخستین در خواهد آمد و همچنین با احتمالی اندک بدشکل و بیریخت خواهد شد” اساس ساخت فراکتال همان چیزی است که در ریاضی به آن تکرار میگوییم.


هر گاه روی یک معادله غیرخطی تکرارپذیری صورت گیرد میتوان به یک شکل فراکتالی رسید.


الگوریتم این کار به این صورت خواهد بود: ۱- یک ورودی (x) را به تابع بدهید.


۲- جواب تابع را برحسب ورودی [ادامه متن.


.


.


] فراکتال و کاربرد آن در موسیقی (I) همواره افرادی بر این عقیده بوده اند که موسیقی از دسته ی علوم ریاضی بشمار میرود و گرچه نوع بیان موسیقی و ریاضی با یکدیگر متفاوت بوده اما روح و حقیقتی که در موسیقی وجود دارد، در ریاضیات قابل مشاهده است؛ بنابراین همواره وجود داشته اند افرادی که بخواهند ریاضیات و موسیقی را به زبان دیگری تعریف کرده و یا از این علوم قدرتمند جهت غنا بخشیدن به دیگری استفاده کنند.


آن طور که در تاریخ آمده شروع بررسی موسیقی از دیدگاه ریاضی به یونان باستان بازمیگردد و فیثاغورثیان در پانصد سال قبل از میلاد، اولین افرادی بودند که فواصل [ادامه متن.


.


.


]   Posted in :  ویژه Tags :  URL for this post : http://tutorial24.


ir/2015/04/13/%d8%aa%d8%a6%d9%88%d8%b1%db%8c-%d9%85%d9%88%d8%b3%db%8c%d9%82%db%8c-%d8%8c-%d8%af%d8%a7%d9%86%d9%84%d9%88%d8%af-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%88%db%8c%d8%af%db%8c%d9%88%db%8c/ Only 1 comment left Go To Comment میثم / فوریه 14, 2016 at 2:20 ق.


ظ سلام از آموزش تئوری واقعا راضی بودم عالی بود لطف کنید نرم افزار مسترینگ هم معرفی کنید .


با تشکر میثم کریمی 09187576450 Reply Leave a Reply Cancle Reply Comment Name(required) Email(required) Website هفت  −  شش  =  تبلیغات پست های مشابه آکاردئون (آموزش آکاردئون، دانلود نت آکاردئون، آموزش ویدیویی و معرفی کتاب) گیتار کلاسیک (آموزش گیتار کلاسیک، دانلود نت گیتار کلاسیک، آموزش ویدیویی و معرفی کتاب) آموزش تئوری موسیقی سنتی و ایرانی آموزش پیانو، دانلود نت های پیانو (مقدماتی،متوسط، حرفه ای) و معرفی کتاب آموزش ساکسیفون و نت ها و نرم افزار و کتاب ساکسیفون تار (آموزش تار، دانلود نت تار، آموزش ویدیویی تار و معرفی کتاب) آموزش NLP از زبان سازندگان آن آموزش سلفژ و خوانندگی آموزش ویولنسل و نت های ویولنسل آموزش کلارینت، دانلود نت های کلارینت (مقدماتی،متوسط، حرفه ای) و معرفی کتاب مشترک خبرنامه ما بشوید.


ثبت نام صفحات ویژه ما آموزش C آموزش HTML آموزش PHP آموزش Reason آموزش آلمانی آموزش اتوکد آموزش ادوبی ایلوستریتور آموزش افترافکت آموزش انگلیسی آموزش سلفژ و خوانندگی آموزش فتوشاپ آموزش های مقدماتی فتوشاپ دانلود براش های فتوشاپ آخرین مطالب 1001 آموزش و مقاله رایگان برای موفقیت و کامیابی ژربر دوریاک / پاپ سیلوستر دوم و موسیقی بوئتیوس و موسیقی فیثاغورس و موسیقی مرجع آکوردهای گیتار راهنمای آهنگ سازی از دل و جان © Tutorial24 سایت آموزشی تیوترال 24 به ما امتیاز دهید: به این صفحه به این سایت

:: Article source ::

http://tutorial24.ir/2015/04/13/تئوری-موسیقی-،-دانلود-آموزش-های-ویدیوی/