نحوه صحیح تمرین و آموزش نوازندگی خرید اینترنتی

Toggle navigation Tutorial24.


ir جستجو آموزش زبان زبان انگلیسی انگلیسی مقدماتی آموزش های انگلیسی اصطلاحات انگلیسی گرامر انگلیسی زبان آلمانی آموزش زبان آلمانی نرم افزارهای زبان نقد نرم افزارهای زبان                                             گرافیک و ویدیو فتوشاپ تمامی آموزش های فتوشاپ دوره مقدماتی فتوشاپ آموزش پیشرفته فتوشاپ دانلود براش محصولات فتوشاپ ایلوستریتور آموزش ایلوستریتور اتوکد آموزش اتوکد After Effects آموزش After Effects برنامه نویسی برنامه نویسی آموزش های برنامه نویسی PHP آموزش های php HTML آموزش HTML تگ های HTML DHTML آموزش DHTML AJAX آموزش AJAX جاوا اسکریپت آموزش جاوا اسکریپت زبان سی آموزش C شما اینجا هستید :  Tutorial24 /ویژه / نحوه صحیح تمرین و آموزش نوازندگی نحوه صحیح تمرین و آموزش نوازندگی آوریل 12, 2015 Author: adaministrnz بدون کامنت آموزش های نحوه صحیح تمرین نوازنده و تمرین – ۹ نوازنده و تمرین – ۸ نوازنده و تمرین – 7 نوازنده و تمرین – 6 نوازنده و تمرین – 5 نوازنده و تمرین – ۴ نوازنده و تمرین – ۳ نوازنده و تمرین – ۲ نوازنده و تمرین – ۱ نکاتی در آموزش نوازندگی (IV) نکاتی در آموزش نوازندگی (III) نکاتی در آموزش نوازندگی (II) نکاتی در آموزش نوازندگی (I) زود یاد بگیرید (II) زود یاد بگیرید (I) حفظ قطعه برای اجرا نواختن یکدست چگونه مفید تمرین کنیم نکات مهمی که یک نوازنده باید رعایت نماید (II) نکات مهمی که یک نوازنده باید رعایت نماید (I) چه مقدار تمرین، چه مقدار پیشرفت (IX) چه مقدار تمرین، چه مقدار پیشرفت (VIII) چه مقدار تمرین، چه مقدار پیشرفت (VII) چه مقدار تمرین، چه مقدار پیشرفت (VI) چه مقدار تمرین، چه مقدار پیشرفت (V) چه مقدار تمرین، چه مقدار پیشرفت (IV) چه مقدار تمرین، چه مقدار پیشرفت (III) چه مقدار تمرین، چه مقدار پیشرفت (II) چه مقدار تمرین، چه مقدار پیشرفت (I) مقاله های در مورد اصول نواختن ساز جایگاه نوازندگی اهمیت شنیدن نت خوانی و اجرا حفظ کنیم یا نه؟ (II) حفظ کنیم یا نه؟ (I) جزئیاتى که آموزش موسیقى به آن نیاز دارد دنیای نوازنده و حقیقت درک صدا (III) دنیای نوازنده و حقیقت درک صدا (II) دنیای نوازنده و حقیقت درک صدا (I) نقش و جایگاه استاندارد در نوازندگی استعداد سنجی در آموزش موسیقی (II) استعداد سنجی در آموزش موسیقی (I) ساز و نوازنده انتخاب ساز- قسمت سوم انتخاب ساز- قسمت دوم انتخاب ساز – قسمت اول بررسی نقش جنسیت در انتخاب ساز (II) بررسی نقش جنسیت در انتخاب ساز (I) سلامت و نکات پزشکی در نوازندگی نکته های پزشکی، برای همه نوازندگان (III) نکته های پزشکی و روانشانسی، برای همه نوازندگان (II) نکته های پزشکی و روانشانسی، برای همه نوازندگان (I) برخی از دلایل ایجاد استرس در نوازندگی مشکلات ناشی از کار زیاد (II) مشکلات ناشی از کار زیاد (I) دستانم یاریم نمی کنند (II) دستانم یاریم نمی کنند (I) ترس از صحنه (اضطراب اجرا) بداهه نوازی ترس از بداهه نوازی استفاده از تصویر صوتی در بداهه نوازی بداهه نواز خوب باشیم – قسمت دوم بداهه نواز خوب باشیم – قسمت اول تمرین بداهه نوازی و همراهی گالری نوازندگی نوازندگی حرفه ای نکات پزشکی تمرین و نوازندگی چگونه تمرین کنیم تمرین اصولی نوازندگی آموزش نوازندگی   توضیحات مقاله های نحوه صحیح تمرین موسیقی انتخاب ساز- قسمت سوم 9- فیزیک بدن و قدرت بدنی نوازنده از مواردی هستند که بایستی در انتخاب ساز مورد توجه جدی قرار بگیرند.


بسیاری از سازها برای نواختن یا حتی نگهداریشان در هنگام نواختن توسط نوازنده توان بدنی بالایی رامی طلبند و از طرف دیگر نباید از نقش فیزیک بدن نوازنده نیز غافل شد، زیرا این امر در کوتاه مدت و دراز مدت تاثیرات زیادی را دارد.


نوازندگانی که سازی را انتخاب کرده و می نوازند که با فیزیک بدن آنها سازگاری ندارد، هم در هنگام نواختن آن دچار مشکل می شوند و هم با گذشت زمان دچار بیماری ها و آرتروزهای مختلف [ادامه متن.


.


.


] انتخاب ساز- قسمت دوم 5- هر سازی با توجه به مشخصات ساختمانی و فیزیکی خود، دارای یکسری از توانایی هایی اجرایست که وجود همین توانایی ها درهرسازباعث بوجود آمدن تکنیک های مختلف در نواختن آن ساز می گردد و البته هر چه این توانایی ها و تکنیک های مرتبط با آنها در ساز بیشتر باشد، دوره یادگیری سازطولانی تر، مشکل تر و پرهزینه ترمی گردد.


نمونه بسیار آشکار این مورد ویولن است که تمامی این موارد برای آن صدق می کند.


براي آنکه از امکانات اجرايي سازها آگاهي يابيد، سعي کنيد به قطعات تکنيکي سازهاي مورد علاقه خود گوش دهيد وبا تکنيک هاي مختلف [ادامه متن.


.


.


] انتخاب ساز – قسمت اول فراگرفتن هنر نوازندگی با انتخاب نوع ساز آغاز می گردد و اگر این انتخاب در دوران کودکی اتفاق افتد، ساز از اولین خاطرات نوازنده می گردد و در پایان نیز، یاد گار بجای مانده از نوازنده، ساز و اجراهای های اوست.


انتخاب نوع ساز، نخستین و در عین حال، مهمترین مسئله ایست که یک فرد دوستدار نوازندگی با آن روبرو می گردد چراکه بسیار اتفاق می افتد که پس از مدتی هنرجو احساس دلزدگی از انتخاب خود کرده پیدا می کند و نوازندگی را رها می کند.


زیرا در زمان انتخاب، او به علت نداشتن اطلاعات کافی نتوانسته انتخاب صحیحی [ادامه متن.


.


.


] نوازنده و تمرین – ۹ ۲۱- شیوه عمل در روش تمرین-استراحت چگونه است؟ همانطور که پیش تر در قسمت های یکم وهشتم این مقالات ذکر شد، روش “تمرین و استراحت” مبتنی بر بهره گیری از کوچکترین فرصت های روزانه برای تمرین نمودن و تقسیم کردن تمرین روزانه به بخش های مختلف و مجزا است.


حال در این رابطه توجه به این نکته ضروری است که یک درس و یا قطعه را می توان از جهات مختلفی مورد بررسی قرار داد.


به طبع هنرجو در برخورد اولیه با اثری که تاکنون ننواخته است می تواند ضعف های گوناگونی داشته باشد.


مواردی مانند عدم رعایت ریتم، استایل [ادامه متن.


.


.


] نوازنده و تمرین – ۸ ۲۰- تمرین های کوتاه روزانه چه تاثیری بر نوازندگی دارد؟ روش تمرین و استراحت که پیشتر در مقاله نوازنده و تمرین شماره یک، مورد بررسی قرار گرفت مبتنی بر بهره گیری از کوچکترین فرصت های روزانه برای تمرین نمودن و تقسیم کردن تمرین روزانه به بخش های مختلف و مجزا است.


درهمین راستا ضرورتی ندارد تا در مکان هایی که رطوبت بسیار کمی دارند و یا تاثیر سایرعوامل محیطی مخرب بر روی ساز کم است، با قرار دادن ساز در جعبه از آن محافظت کنیم و تنها در زمان تمرین آنرا خارج کرده و در دیگر اوقات در جایی به [ادامه متن.


.


.


] نوازنده و تمرین – 7 ۱۹- روش پیشنهادی برای دستیابی نوازنده به اجرایی صحیح از قطعه چیست؟ از راههای گوناگونی می توان به اجرای صحیح قطعات دست یافت، اما روش پیشنهادی نگارنده- روش مرحله ای- است.


با استفاده از این روش، نوازنده به شکل اصولی، قادر به حل مشکلات اجرایی و نیز بیان دیدگاه های شخصی خود می گردد.


۱- در این روش، برای اجرای قطعه، نوازنده در درجه اول نیازمند داشتن ادیت صحیح برای دست چپ و راست است.


نوازنده فاقد ادیت اصولی و صحیح، برای تمرین و نواختن قطعات دچار مشکلاتی نظیر: از تمپو افتادن موسیقی در قسمتهایی از آن که ادیت دچار [ادامه متن.


.


.


] نوازنده و تمرین – 6 17- استفاده از مترونم برای محاسبه ریتم موسیقی، چه کمکی به نوازنده کمک می کند؟ همانطور که می دانیم موسیقی بر دو پایه اصلی استوار است، اول صدا( زیروبمی) و دوم زمان( ریتم)، بنابراین توجه به عنصر ریتم در موسیقی و فراگیری اجرای صحیح انواع آن برای هنرجویان نوازندگی از اهمیت بالایی برخوردار است.


“اساس محاسبه ریتم موسیقی توسط ذهن نوازنده انجام می پذیرد و در واقع نوازنده باید بتواند ریتم قطعات را در ذهن خود محاسبه کند.


” بر این اساس تمرین ریتم خوانی موسیقی، بدون بکار بردن ساز، ذهن را برای محاسبه ریتم در نوازنده تربیت می نماید.


آنچه [ادامه متن.


.


.


] نوازنده و تمرین – 5 16- ضبط تمرین موسیقی چگونه می تواند به نوازنده کمک کند؟ از آنجا که بسیاری از نقاط قوت وضعف درهنگام تمرین و اجرا وجود دارد که نوازنده به دلایل مختلف از وجود آنها ناآگاه است، ضبط تمرین و شنیدن آن به دقت، می تواند بعنوان یک ابزار کنترل کننده نوازنده، کمک شایانی به شناسایی نقاط قوت وضعف موجود در کار او نماید.


اما بهتر است به دو مورد دقت نماییم: نکته نخست، توجه داشته باشیم که: اگر از طریق دستگاه ضبط صوت و بوسیله نوار کاست(روش مغناطیسی) تمرینها را ضبط و یا پخش می کنیم، این امکان می تواند بوجود [ادامه متن.


.


.


] نوازنده و تمرین – ۴ 14 – مفهوم عبارت ” قوی تر شدن دست نوازنده” که در اثر گذشت زمان و تمرین کردن بدست می آید، چیست؟ این سوال، یکی از جالب ترین موضوعات در حوزه نوازندگی است و تشریح آن نسبتا دشوار است؛ همانطور که می دانیم در اثر تمرین، عضلات و تاندون های دست قوی تر شده و غضروفها نیز نرم تر و روانتر می گردند و از طرف دیگر انگشت ها نیز برای تحمل حالات غیر متعارف، نظیر کشیدگی ها و باز شدن های بزرگ و همینطور تحمل انواع هماهنگی ها با یکدیگر، آمادگی پیدا می کنند و قوی تر می شوند.


[ادامه متن.


.


.


] نوازنده و تمرین – ۳ 11- قطعات با چه سطح تکنیکی را برای تمرین و نواختن انتخاب کنیم؟ نوازنده همواره بایستی در سه سطح مختلف تکنیکی قطعاتی را انتخاب کرده و بنوازد : دسته اول، قطعاتی که از لحاظ تکنیکی پایین تر از سطح نوازندگی او هستند، انتخاب این دسته از قطعات بدین دلیل است که نوازنده با تمرین روی آنها، به چند دستاورد مهم زیر می رسد : الف – با توجه به آنکه نوازنده، نسبتا راحت می تواند این دسته قطعات را بنوازند ومشکل خاصی برای نواختن آنها برای او بوجود نمی آید، مجالی برای اوبدست می آید تا بتواند روی سوناریته یا [ادامه متن.


.


.


] نوازنده و تمرین – ۲ در مطلب  قبل به پنج مورد از نکاتی که برای تمرین کردن باید به آنها توجه کرد اشاره کردیم، در این قسمت توجه شما را به ادامه نکات جلب می کنیم.


6- حداقل چه مقدار تمرین کنیم؟ بطور کلی، کمترین میزانی که برای تمرین لازم است که (البته منجر به حداقل پیشرفت نیز می گردد)، تمرین نواختن روزی یک ساعت است.


کمتر از این مقدارتمرین روزانه عملا نتیجه بخش نبوده ودر دراز مدت موجب عدم پیشرفت ویا کنارگذاشتن سازتوسط هنرجو می گردد.


7- چگونه به حداکثر تمرین روزانه برسیم؟ رسیدن به میزان حداکثر تمرین روزانه بایستی مانند حرکت روی شیب [ادامه متن.


.


.


] نوازنده و تمرین – ۱ بی شک، تمرین اساسی ترین عنصرسازنده هنرمندان است و بزرگترین نقش را خصوصآ برای به اوج رساندن نوازندگان ایفا می کند.


مطالبی که در این مقاله آمده حاوی نکاتی است، به صورت پرسش و پاسخ، درباره تمرین های نوازندگی و مسائل مرتبط با آن، که قدم به قدم در این گفتار تشریح می شوند و امید است مفید واقع شوند.


1- با چه سازی تمرین کنیم؟ این یک پرسش عمومی است که توسط اکثر هنرجویان مطرح می گردد، به هر حال پاسخ به این سوال بستگی مستقیم به دو عامل سازشناسی و وضعیت مادی هنرجویان دارد.


هر چقدر شناخت نوازنده [ادامه متن.


.


.


] نکاتی در آموزش نوازندگی (IV) همانطور که در قسمت پیشین اشاره شد؛ سرچشمه، ماهیت، وضوح و روشنایی و نیز زمان وقوع هر یک از عوامل تهدید کننده در نوازندگی فرد می تواند با دیگری متفاوت بوده و این عوامل گاه به شکل منفرد و گاه به شکل گروهی و دسته جمعی در اشخاص بروز می نماید و می تواند باعث جلوگیری در استمرار زندگی هنری اشخاص گردد.


یکی از موارد مهم تهدید کننده نوازندگی، عدم توجه نوازنده به وضعیت بدنی خود و نیز بهره کشی بیش از اندازه از بدن در راه رسیدن به اهداف نوازندگی خویش است.


در این راه غالبا از این موضوع [ادامه متن.


.


.


] نکاتی در آموزش نوازندگی (III) ۶- عوامل تاثیرگذار در عدم موفقیت اشخاص و تهدیدات نوازندگی چیست؟ هنرمند در جایگاه یک انسان و در طی دوران زندگی هنری خود، همواره با عوامل تاثیرگذار مستقیم و غیر مستقیمی روبروست که این عوامل می توانند به شکل تهدیداتی در برابر مسیر مستمر زندگی هنری و موفقیت او جلوه گر گردند.


از آنجا که سرچشمه، ماهیت، وضوح و روشنایی و نیز زمان وقوع هر یک از این تهدیدات در فرد می تواند با دیگری متفاوت بوده و این عوامل گاه به شکل منفرد و گاه به شکل گروهی و دسته جمعی در اشخاص بروز می نماید و می تواند [ادامه متن.


.


.


] نکاتی در آموزش نوازندگی (II) ۵- عوامل تاثیرگذار برای موفقیت در یادگیری نوازندگی چیست؟ ۵-۱- پرهیز هنرجو از نتیجه گیری: بطور کلی فراگیری نوازندگی ساز، راهی دشوار و طولانی است و پیشرفت، غالبا با کندی صورت می گیرد.


از دیگر سو هنرجو نیز درکی کامل و صحیح از مسیری که باید آنرا طی کند ندارد.


بنابراین با توجه به این موارد، بهتر است هنرجویان در مورد میزان پیشرفت خود در نوازندگی، تنها به قضاوت شخصی بسنده نکرده و از نتیجه گیری های زود هنگامی که می تواند به شکلی مخرب در روند رشد و تکامل هنری آنان تاثیر گذارد، پرهیز نمایند و در این زمینه [ادامه متن.


.


.


] نکاتی در آموزش نوازندگی (I) در رابطه با اصول آموزش نوازندگی و مسائل مرتبط با آن، همواره هنرجویان نوازندگی با سوالات و ابهاماتی روبرو هستند که می تواند باعث سردرگمی آنها گردد.


هدف از ارائه این مقاله، که به شکل پرسش و پاسخ مطرح می گردد، بررسی و گشودن دریچه هایی بر روی مسائل آموزشی هنر نوازندگی است.


۱- آیا می توان برای آموزش نوازندگی به هنرجویان، از یک فرمول ثابت استفاده نمود؟ پاسخ این سوال منفی است.


به دلیل پیشرفت علوم آموزشی مرتبط با نوازندگی در دنیا، روشها و الگوهای آموزشی این شاخه ، همانند سایر شاخه های دیگر علوم هر روزه شاهد پیشرفت [ادامه متن.


.


.


] زود یاد بگیرید (II) از وسط شروع کنید وقت زیادی را صرف نواختن هر صفحه نکنید.


زمان تمرین روی تریوی سیویلش، درست در همان ابتدا گرفتار شدیم.


بنابراین تصمیم گرفتیم از بخش پایانی شروع کنیم، به این شکل کارمان بسیار ساده تر شد و اعتماد به نفس پیدا کردیم.


بعد که قسمت اول را نواختیم؛ خیلی بهتر از قبل بود چون توانستیم آن را با کل موومان متناسب کنیم.


سرعت را کم کنید در هر زمانی، خصوصا مواقعی که وقت کمی دارید، تمرین با سرعت پایین بسیار مناسب است.


استپنر هم در این مورد می گوید:“لازم است در بخشی از تمرین با سرعت پایین [ادامه متن.


.


.


] زود یاد بگیرید (I) مطلبی که پیش رو دارید، نوشته ای است از خانم سارا فریبرزی از مجله “strings” که ترجمه آن را می خوانید:سال گذشته قصد اجرای مجموعه ای از آثار موسیقی مجلسی را داشتیم و من تریوی هلن تافه سیویلیش (۱۹۸۰) را پیشنهاد کردم.


به نظر ایده جالبی می آمد، اما زمانی که مشغول یادگیری آن شدیم، تازه فهمیدیم که کار بسیار سختی است.


آثار دیگری برای جایگزینی داشتیم، اما فرصتمان بسیار کوتاه بود.


درست یک هفته بعد از اولین تمرین کنسرت داشتیم و این قطعه برای همه ما جدید و سخت بود.


باری سرعت بخشیدن به فرآیند یادگیری نمی توانستیم از [ادامه متن.


.


.


] حفظ قطعه برای اجرا همواره دیده شده است، نوازنده ای که قطعه مورد اجراء را به حافظه سپرده و سپس می نوازد از توانایی بیشتری در اجرای تکنیکی و همچنین بیان احساسات برخوردار است.


    تجلّی احساسات نوازنده و نمایش قدرت تکنیکی نیازمند آرامش و دقت بالاست؛ طبیعی است در حالتی که او بخواهد دائمأ قطعه را از روی نت دنبال کند، نمی تواند به تمرکز لازم، صداگیری مطلوب و تمپوی صحیح دست یابد که هریک از این کاستی ها اجرایی ضعیف را به دنبال دارند.


نوازنده ای که قطعه را ازبَر دارد با قدرت بیشتری روی سن حضور می یابد.


این مسئله [ادامه متن.


.


.


] نواختن یکدست گاهی می بینیم نوازندگان ویلن در ایران، با وجود سابقه زیاد در نوازندگی این ساز هنوز اشکالات ابتدایی در نوازندگی (از نت خوانی گرفته تا استیل) دارند که این موارد در کتابهای آموزشی ویلن ذکر شده ولی اکثرا” بخاطر بی دقتی این نوازندگان هنگام تمرین این کتابها و عدم آموزش صحیح از طرف هنرآموز این مشکلات با نوازنده باقی می مانند.


  از این رو با نوشتن سلسله مقالاتی به مشکلات احتمالی هنرجویان ویلن هنگام زدن کتابهای آموزشی ویلن نظیر ل ویلن، شفچیک، ولفارت و همچنین بعضی از قطعات ویلن می پردازیم.


مطالبی که در زیر می آید، در برگیرنده [ادامه متن.


.


.


] جایگاه نوازندگی Jascha Heifetz , 1901 – 1987 بحث جدایی آهنگساز و نوازنده و ارزش هریک از آنها در اثر هنری، در سالهای اخیر بیشتر شده است و برخی معتقدند که:”در یک اثر موسیقی، آهنگساز اندیشه و احساسات خود را بیان می دارد و نوازنده صرفأ یک راوی است که روایتگر تفکرات و روحیّات آهنگساز است.


در این دید، نوازنده دارای درجه هنری پایین تری نسبت به آهنگساز می باشد چراکه او نه یک هنرمند آفریننده، که یک کارگر هنری است.


او تنها مجری تفکرات دیگری است”.


در واقع طرح اینگونه مسائل ریشه در عدم آگاهی وشناخت از توانائی ها و جایگاه [ادامه متن.


.


.


] چگونه مفید تمرین کنیم آیا شما از زمانی که برای تمرین ساز کنار میگذارید حداکثر استفاده را می برید؟ استفاده درست از وقت به هنگام تمرین ساز، از مهمترین عواملی است که پیشرفت شما را در نوازندگی تضمین می کند، به نکاتی که یکی از مدرسین موسیقی در این باره بیان کرده است   دقت کنید.


جری کوکر (Jerry Coker) پرفوسور موسیقی و نوازنده توانای saxophone ، استاد دانشگاه و همچنین نویسنده بیش از ۲۰ کتاب در زمینه موسیقی Jazz در ارتباط با روشهای تمرین کردن موسیقی نظریاتی مفیدی دارد که در اینجا به نکات مهم آن اشاره می کنیم.


او معتقد است که [ادامه متن.


.


.


] اهمیت شنیدن هنگامی که به وضعیت موجود بسیاری ازهنرجویان نوازندگی نگاهی می کنیم متاسفانه ضعف شدید درشناخت و شنیدن آثار تصنیف شده مصنفان برای ساز مورد علاقه شان را شاهد هستیم.


زمانی که هنرجویی در شناخت آثار ساز تخصصی خود ناتوان است، تکلیف شنیدن آثار موسیقایی سایر سازها و قطعات گروهی و… نیز ناگفته پیداست.


این فقر شنوایی تأثر انگیز موزیسینِ آینده، شاید در ابتدا مهم به نظر نیآید، ولی در بسیاری افراد با گذشت زمان منتهی به کنار گذاشتن ساز می شود.


هنرجو، که شناختی از دایره آثار ندارد و از این نیاز بی اطلاع است اما، هنرآموز نیز با توجه [ادامه متن.


.


.


] نت خوانی و اجرا از نکاتی که در اجرای صحیح تر قطعات یاریگر نوازندگان است، نت خوانی آنهاست.


در اغلب اوقات نوازندگان تمایلی به نت خوانی موسیقی مورد اجرا در دوره ای که سرگرم تمرین آن هستند، ندارند.


از ریتم افتادن های غیر ارادی جملات، اکسان دادن های بی مورد به بعضی ازنتها، عدم شناسایی موتیف های مختلف و جمع بندی نکردن آنها، کشیدن بیش از اندازه یک نت، به سرعت نرسیدن موسیقی و بسیاری از موارد اینچنینی که در زیر شرح آن می آید، با نت خوانی قابل برطرف شدن است.


برای نوازنده ای که قطعه ای در سطح تکنیک خود تمرین می [ادامه متن.


.


.


] ترس از بداهه نوازی بسیاری از کسانی که نمی خواهند بداهه نوازی کنند بیشتر بیم آنرا دارند هنگام اجرا نت غلطی را بزنند که بد صدا باشد و یا چنانچه با یک گروه مینوازند از این موضوع میترسند که از هارمونی گروه عقب یا جلو بیفتند.


به این نکات توجه کنید: – در موسیقی Jazz اصلا” نگران زدن نت اشتباه نباید بود چون شما به محض اینکه احساس کردید نتی را اشتباه زدید با نیم پرده بالا یا پایین رفتن بدون شک میتونید حداقل به نتهای هفتم یا نهم یا سیزدهم و… هارمونی لحظه ای خواهید رسید.


– جدای از این موضوع اگر به [ادامه متن.


.


.


] استفاده از تصویر صوتی در بداهه نوازی دو ایده موسیقی متفاوت یکی متقارن و دیگری غیر متقارن در مطالب قبل راجع به تهیه تصویر صوتی از یک قطعه موسیقی در ذهن صحبت کردیم و با برخی مفاهیم اولیه آن آشنا شدیم.


درادامه این بحث در نظر داریم با استفاده از هنر به تصویر کشیدن موسیقی به یکی از تکنیک های بداهه نوازی اشاره ای داشته باشم.


Push / Pull اغلب هنگام بداهه نوازی بطور غریزی فکر اصلی ما ریختن یا بعبارتی هل دادن تعدادی نت موسیقی در فاصله های مختلف زمانی است که توسط آنها ملودی ای خلق شود و بتوانیم وظیفه خود را بعنوان یک نوازنده [ادامه متن.


.


.


] بداهه نواز خوب باشیم – قسمت دوم موسیقیدانان و نوازندگان خبره Jazz از لحاظ جسمی یا روحی چیزی بیش از شما ندارند.


در واقع اینطور نیست که خداوند چیزی بیش از شما در وجود آنها قرار داده باشد.


برتری آنها بر دیگر علاقمندان   عادی به موسیقی آن است که با جدیت و نظم بیشتری به تمرین موسیقی می پردازند بطوریکه پس از مدتی توانایی شنیدن ایده های موسیقی در مغز و انتقال آن به انگشتان خود را بدست می آورند.


هنگامی که خسته شده اید و ایده موسیقی جدیدی در ذهن تان وجود ندارد، به موسیقی دیگران گوش دهید.


اینکار علاوه بر لذت داشتن و بالابردن [ادامه متن.


.


.


] بداهه نواز خوب باشیم – قسمت اول بداهه نوازی از طبیعی ترین روشهای ساخت موسیقی است که سالها پیش از آنکه روشهای چاپ و انتشار نت موسیقی – بصورت دستی یا ماشینی – گسترش پیدا کند، توسط نوازندگان سازهای مختلف موسیقی   بکار برده می شد.


اینگونه از نوازندگان – یا موسیقیدانان – در جوامع خود عمومآ افرادی خلاق و با استعداد تلقی می شدند.


با گذشت زمان، متدوال شدن تهیه نسخه های دستی و پس از آن پیشرفت صنایع چاپ، بتدریج از میزان خلاقیت نوازندگان کاسته شد.


چرا که دیگر وظیفه نوازنده اجرای قطعه همانند آن چیزی بود که آهنگساز روی کاغذ نوشته است.


اما امروز [ادامه متن.


.


.


] تمرین بداهه نوازی و همراهی از روشهای بسیار کارآمد برای فراگیری و کسب مهارت بیشتر در بداهه نوازی همراهی با موسیقی است که قبلآ اجرا و ضبط شده است.


کمتر کسی است که امروزه در منزل ساز داشته باشد اما نوار یا CD سبک مورد علاقه موسیقی اش را نداشته باشد، پس می توانیم به راحتی شروع به کار کنیم.


قطعه موسیقی را باید خوب بشناسید قبل از آنکه موسیقی مورد علاقه خود را در دستگاه پخش قرار دهید باید توجه داشته باشید که شما هرگز نمی توانید روی یک قطعه موسیقی بداهه نوازی کنید مگر آنکه ساختار هارمونی و ملودی آنرا خوب بشناسید.


بنابراین [ادامه متن.


.


.


] نکته های پزشکی، برای همه نوازندگان (III) تمرینات کششی برای هر نوازنده ای الزامیست؛ قبل از تمرین و در انتهای تمرینات سعی نمایید تا به عضلات خود با کمک این کشش ها کمک نمایید و موجب شوید تا گرفتگی های احتمالی را از میان ببرید.


عکسهایی که در ادامه مشاهده خواهید کرد برگرفته از کتاب دکتر Jameson با عنوان بازتوانی اندام های آسیب دیده میباشد که در آن تمریناتی کششی برای بازسازی عضلات آسیب دیده و همچنین از سوی دیگر پیشگری از آسیب های احتمالی داده شده است.


تمریناتی از این کتاب انتخاب شده است که بیشتر برای نوازندگان کار آمد و مفید میباشد.


قوانین کلی در [ادامه متن.


.


.


] نکته های پزشکی و روانشانسی، برای همه نوازندگان (II) هیچ موقع هنگام احساس درد در یک ناحیه از بدن تمرین را ادامه ندهید خستگی عضلات امریست طبیعی که با استراحت برطرف میشود اما درد در هنگام تمرین بسیار خطرناک میباشد که چه بسا در صورت ادامه این روند دیگر قادر به نوازندگی نباشید.


بعد از تمرین اجازه دهید تا بدن شما استراحت نماید باید آنرا بتدریج خنک نمایید.


پس از یک تمرین سخت بدن شما فشار زیادی را تحمل نموده است باید با نرمش و ماساز سعی کنید تا دوباره به حال عادی خود برگردد از قطع تمرینات به یکباره و عدم تمرینات کششی جدا خود داری نمایید.


بدن [ادامه متن.


.


.


] نکته های پزشکی و روانشانسی، برای همه نوازندگان (I) بسیاری از نکات هستند که رعایت آنها در هنگام تمرینات تاثیر بسزایی در پیشرفت شما دارند.


همانند یک نوازنده حرفه ای فکر کنید حتی اگر امروز شروع به یادگیری ساز نموده اید! نوازندگان حرفه ای بسیاری بوده اند که بدلیل عدم توجه به بدن و اعضای خود و تمرینات مداوم بعد از سالها دیگر نمیتوانند به نوازندگی ادامه دهند و دچار مشکلات حاد جسمی شده اند.


رعایت برخی نکات ساده موجب تضمین بقای نوازندگی شما خواهد شد.


محیط خود را از وسائلی که میتواند تمرکز شما را بهم بریزد خالی سازید.


کامپیوتر، تلویزیون، عکس و از این قبیل وسایل میتوانند [ادامه متن.


.


.


] برخی از دلایل ایجاد استرس در نوازندگی داشتن انقباضات عضلانی و همچنین استرس در هنگام نواختن را در هنگام تمرینات کمتر متوجه میشوید، چراکه در زمان تمرین با خیالی آسوده در خانه و برای خودتان مینوازید! اما چرا وقتیکه که برای کنسرت و یا اجرا در برابر دیگران حاضر میشوید این استرس و انقباضات خود را نشان میدهد؟ در این مقاله به ذکر چند نکته بسنده میکنیم و سعی میشود تا در مطالب آتی به سراغ حافظه ناخود آگاه و خود آگاه برویم و کشف این نکته که در هنگام تمرین و اجرا چه اتفاقی برای نوازنده می افتد.


چندین مورد که موجب استرس در نوازندگی میشود [ادامه متن.


.


.


] نکات مهمی که یک نوازنده باید رعایت نماید (II) شش:تمرین تنها فیزیکی نیست بجای اینکه تنها با عضلاتتان ساز بزنید قبل از شروع هر تمرینی چه گام و چه قطعه با نگاه کردن به نت قطعه مورد نظر، ذهن خود را برای تمرین آماده سازید.


به عقیده شخصی (نگارنده) بسیاری از تمرینات عضلانی تنها وقت شما را میگیرند و کار مفیدی را انجام نمیدهند! درواقع تنها شما خسته میشوید و حس کاذب پیشرفت را به شما دست میدهد؛ در حالیکه با تمرینات ذهنی میتوانید با فشار کمتر و بازدهی بالاتر از تمرینات خود استفاده ببرید.


بسیاری از نوازندگان مشهور بوده اند که به دلیل این فشار بیش از حد [ادامه متن.


.


.


] نکات مهمی که یک نوازنده باید رعایت نماید (I) قبل از تمرین سازتان سعی کنید تا دستهایتان را گرم کنید.


به هیچ عنوان در هنگام شروع تمرین قطعه ای سخت و یا تکنیکال را اجرا ننمایید در بسیاری از موارد عدم توجه به این نکته باعث میشود تا فشار زیادی بر عضلات شما وارد شود و حتی کشیدگی هایی در عضله ایجاد نماید؛ یکی از روش های بسیار خوب اجرای گام و آرپژ با سرعت بسیار پایین میباشد و سپس اجرای قطعه ای ساده برای شروع تمرین.


  یک: یکی از اشتباهاتی که برخی از هنرجویان و نوازندگان انجام میدهند این است که به یکباره دست از تمرین میکشند [ادامه متن.


.


.


] مشکلات ناشی از کار زیاد (II) ۵٫ تعویض ساز   تعویض ویلون به ویولا، ویلون به ویلونی بزرگتر یا با سازی که اتفاع خرک متفاوتی دارد به نوازنده فشار زیادی تحمیل می کند.


اگر سازتان را عوض می کنید باید ۱ تا ۲ هفته تمرینات ساده تر را انجام دهید و کم کم به سراغ برنامه اصلی خود بروید.


همین مساله در مورد تعویض معلم یا رپرتوآر صادق است.


۶٫عادات نادرست تمرین   به نظر من موسیقی دان باید به نوازندگی مانند یک فعالیت بدنی نگاه کند.


بیشتر نوازندگان قبل از اجرا اصلا خود را گرم نمی کنند یا فکر می کنند نواختن یک قطعه ساده [ادامه متن.


.


.


] مشکلات ناشی از کار زیاد (I) نویسنده: دکتر ریچرد نوریس   مشکلات ناشی از کار زیاد متاسفانه در بین نوازندگان بسیار شایع است، اما خوشبختانه می توان از آنها پیشگیری کرد و در صورت بروز قابل درمانند.


همه موسیقی دان ها از آماتور گرفته تا حرفه ای باید علل بروز آن را بدانند بتوانند از ایجدشان جلوگیری کنند و علایم آنها را از همان ابتدا تشخیص دهند.


ابتدا باید بدانیم مشکلات ناشی از کار زیاد چیست.


این مشکلات زمانی ایجاد می شوند که یکی از بافت های بدن ـ ماهیچه ها، استخوان ها، تاندون ها، لیگامنت و …ـ تحت فشار بیش از حد قرار بگیرند که [ادامه متن.


.


.


] حفظ کنیم یا نه؟ (II) همسر متکاف، امیلی والهوت، نوازنده ویلون سل است و با ارکسترشان برخی از آثار قرون شانزدهم و هفدهم را اجرا می کند.


اعضای ارکستر به این نتیجه رسیده اند که واکنش شنوندگان زمانی که آنها از نت استفاده نمی کنند خیلی بیشتر است:“ شنوندگان عاشق دیدن این صحنه هستند.


” البته او تصدیق می کند:“ من هیچ تفاوت خاصی بین اجرای با نت و بدون آن حس نمی کنم.


البته برای حفظ شدن نت ها باید بیشتر تمرین کنیم که این آگاهی ما را نسبت به کل قطعه به خصوص کنترپوآن بیشتر می کند.


” والهوت هم علاقه خاصی به اجرای بدون [ادامه متن.


.


.


] حفظ کنیم یا نه؟ (I) سال گذشته در روزنامه ای خواندم که به یک نوازنده جوان به دلیل توانایی هایش در اجرای یکی از آثار سخت معاصر از حفظ ، جایزه داده اند.


از آن زمان تا به حال روی مساله تاثیر حفظ کردن بر اجرای خوب فکر می کنم.


آیا بدون نت نواختن توانایی های اجرایی نوازنده را ثابت می کند؟ برای دریافت جواب با بسیاری از همکارانم صحبت کردم.


بیشتر آنها تجربه اجرای بدون نت را داشتند.


به نظر برخی از اشخاص( نوازندگان یا شنوندگان) از حفظ نواختن باعث اجرای بهتری از اثر می شود.


اما در مقابل برخی آن را تجربه ای [ادامه متن.


.


.


] جزئیاتى که آموزش موسیقى به آن نیاز دارد یک تمرین خوب با یک برنامه خوب و صحیح آغاز مى شود.


اگر شما ۵ دقیقه تمرین را در برنامه یک روز شلوغ خود جا مى دهید یا یک بعدازظهر کامل را صرف این کار مى کنید، باید نحوه درست تمرین کردن را بدانید.


تمرین کردن جزئیات زیادى دارد که آموزش موسیقى محتاج آن است.


البته قطعاً زمانى که به درستى تمرین مى کنید هم مسائلى از قبیل مشکلات موجود در قطعات، شگفتى هاى پنهان در آنها و تجربه هاى تازه هم به وجود مى آید.


اما مى توانید از قبل خود را براى آنها آماده کنید.


یک برنامه صحیح [ادامه متن.


.


.


] دنیای نوازنده و حقیقت درک صدا (III) دوم، جنبه فیزیکی و جسمی شخص است که طبیعتا به اعضای درگیر با این موضوع منتهی می شود، به طور مشخص عضو تعیین کننده ای که بیشترین حساسیت در مورد آن اعمال می گردد، گوش و سیستم شنوایی است که به عنوان ورودی اطلاعات صوتی، انتقال وتبدیل ایفای نقش می کند و قسمت نهایی، سلسله اعصاب و مغزمی باشد و کیفیت، تحلیل و پاسخ را به عهده دارد.


در این مدار طولانی و پیچیده که دستورالعملهای حاوی اطلاعات در کسری از ثانیه ایجاد می گردند، ماهیت جزء به جزء عضو شنوایی به طور معین و در پی آن مغز و [ادامه متن.


.


.


] دنیای نوازنده و حقیقت درک صدا (II) در اینجا به مورد سوم یعنی انسان می رسیم، قابل توجه است که این قسمت و موضوع چهارم آن که خود ساز می باشد جز مهمترین بخشها هستند زیرا هماهنگی و تعامل بین این دو عامل واثرگذاری مستقیمی که بر هم دارند، به نتایجی از آن حاصل می شود که بهتر است برای ایجاد ترتیب و توصیفی مفید تر از مسائل مربوط به ساز آغاز کرده و در مرحله بعد وارد مجموعه وسیعی همچون انسان و خصوصیات آن شویم.


ساز و مجموعه سیستم تولید صدا (اصوات موسیقایی که از ادوات موسیقی تولید و به گوش می رسد) محصور در قوانینی [ادامه متن.


.


.


] دنیای نوازنده و حقیقت درک صدا (I) (JUST SOUND) شاید میان آنچه در واقعیت محض رخ می دهد در مقایسه با دریافت و درک ما از اعمال ارادی و غیر ارادی، فاصله زیادی وجود داشته و بین این دو برابری و تضاد حاکم باشد، معیار چیست و تشخیص و تفکیک استدلال چگونه صورت می پذیرد؟ جنجال میان این دو عرصه قدرتمند از گذشته تا به حال مقدمات بسیاری از احتمالات، آزمایشات، اکتشافات و تغییرات بوده است، نیروهای درونی ما به شکلی آگاهانه در صدد انعطاف به سویی آرمانی است که با مدلهایی از تجربیات دوران حیاتمان آمیخته است.


به طور معمول در انجام متمرکز به کاری و [ادامه متن.


.


.


] دستانم یاریم نمی کنند (II) همان طور که در شماره قبل این مقاله ذکر شد، درمان عارضه کرامپ نویسندگان (نوازندگان) ناامید کننده است.


با این وجود شیوه های درمانی اندکی وجود دارد که البته بسیار به طول می انجامد.


حداقل به اندازه عمر بوجود آمدن این بیماری! نزدیک به ۵% از مبتلایان به عارضه کرامپ نویسندگان به خودی خود درمان می شوند که البته در ۵ سال اول نیز می تواند عود کند.


از راههای درمان این عارضه میتوان به استفاده از تحریک الکتریکی عصب (TENS) در عضلات خم کننده ساعد نام برد که در دوره زمانهای ۲ هفته ای صورت می گیرد و سبب [ادامه متن.


.


.


] دستانم یاریم نمی کنند (I) امروزه یکی از شایعترین معضلات عضلانی که گریبان نوازندگان را می گیرد (به خصوص نوازندگانی که بصورت حرفه ای موسیقی را دنبال می کنند)، سندروم کرامپ نویسندگان یا نوازندگان (Writers Cramp) می باشد.


این سندروم بصورت انقباض عضلانی به خصوص در دو ناحیه شست دست و ساعد بوجود می آید و باعث اختلالات حرکتی در دست نویسندگان، نوازندگان و تمامی کسانی که بصورت دائمی از انگشتان دست فعالیتی تکراری را طلب میکنند، می شود.


دلایل پزشکی این بیماری هر چه که باشد متاسفانه شیوه قطعی درمانی ندارد و یا آنقدر ممکن است طولانی باشد که فرد بیمار از ادامه درمان [ادامه متن.


.


.


] نقش و جایگاه استاندارد در نوازندگی ایجاد و استفاده از استانداردهای معین در تعیین حالت و تغییر شکل اعضای بدن به هنگام نوازندگی از جهات گوناگون می تواند یاریگر نوازندگان باشد و این موضوع زمانی اهمیت بیشتری می یابد که به نقش فرسایشی تمرین و فرسودگی تدریجی بدن توجه شود.


بطور کلی بکار گیری استانداردها در نوازندگی باعث می گردد تا از اثرات استهلاکی تمرین بر روی اعضای بدن کاسته گردد.


از آنجا که انسان به هنگام نوازندگی جدای از بکارگیری ذهن نیازمند به استفاده از اعضا و اندام های مختلف خود می باشد، لذا تمرین مداوم و طولانی در صورتی که به شکل بی قاعده [ادامه متن.


.


.


] چه مقدار تمرین، چه مقدار پیشرفت (IX) در اولین پنج دقیقه اى که فرصت دارید، مى توانید تمرین را شروع کنید.


در هر بار تمرین، بنا به میزانِ حوصله و خستگى، یک یا دو میزان یا حتا یک خط از درسِ مورد نظر را انتخاب و تمرین کنید.


شما باید از آن پنج دقیقه اى که براى تمرین در دسترس دارید نهایت استفاده را ببرید؛ بدین گونه که از آن پنج دقیقه تنها و فقط یک یا دو دقیقه فرصت دارید که به نت ها نگاه کنید (پس مقدارى را انتخاب کنید که بتوانید در یکى دو دقیقه آن قسمت را بنوازید) در دو سه دقیقه ى [ادامه متن.


.


.


] چه مقدار تمرین، چه مقدار پیشرفت (VIII) در هر تمرین دو امر جریان دارد: یکى تمرینِ ذهن جهت پرداخت و آنالیزِ قطعه ى مورد نظر و دوم تمرین دست ها جهت بدست آوردن نرمى لازم.


ذهن شما قبل از دست هاى شما مشغول به کار مى شود، در نتیجه کار بر روى ذهن، هم مهمتر است و هم اولویت دارد.


شما هرگونه که ذهنتان را عادت دهید همانگونه رفتار خواهد کرد.


اگر با خود بگویید در روز دو ساعت تمرین لازم است تا نتیجه حاصل شود، ذهنِ شما هم این را مى پذیرد و حتا با یک ساعت تمرینِ روزانه هم نتیجه ى مطلوب نمى گیرد.


اگر [ادامه متن.


.


.


] چه مقدار تمرین، چه مقدار پیشرفت (VII) تجربه شده که جدای از مسئله ی هوش بسیار بالا (شاید در حد یک نابغه) عاملی که باعث موفقیتِ اکثر هنرمندانِ برجسته شده “پشتکار و تمرینِ مدام و پیوسته” بوده است.


همانطور که در شماره ى اول گفته شد شیوه اى که قصدِ شرحِ آنرا دارم، پیشرفتِ متعادل و مستمرى را براى شاگردان فراهم مى کند و قابلیت این نیز وجود دارد که رفته رفته به موسیقى جدى تر نگاه کنند و قصدِ حرفه اى شدن را در سر بپرورانند.


در هر تمرین مى توان دو امر را در نظر گرفت یکى مقدارِ تمرین (کمیت) و دوم روش تمرین (کیفیت).


[ادامه متن.


.


.


] چه مقدار تمرین، چه مقدار پیشرفت (VI) تنها ابزار براى بررسىِ پیشرفت در زمینه ى هنر، من جمله موسیقى و نوازندگى، مقوله ى “مقایسه” مى باشد.


مقایسه به سه صورت امکان دارد: یک، مقایسه ى مقدار پیشرفتِ خودِ فرد با توانایى هاى باالفعل و باالقوه ى خودش؛ دو، مقایسه هنرجویان با یکدیگر؛ سه، مقایسه ى هر هنرجو با استانداردِ تعیین شده که طبق تجربه بدست آمده است.


از آنجاییکه هیچ دو فردى مثلا در زمینه هاى سن، وقت تمرین، میزانِ استعداد، هوش موسیقایى، نحوه ى تمرین، مقدارِ انگیزه و غیره کاملا شبیه هم نیستند و خودِ فرد هم همیشه در شرایطِ آمادگىِ یکسانى نیست، بنابراین تعیین میزان [ادامه متن.


.


.


] چه مقدار تمرین، چه مقدار پیشرفت (V) بررسى شیوه هاى تمرین با توجه به زمان و وقتِ محدودِ اکثرِ علاقه مندان به موسیقى، امکانِ این نیست که بتوانند شیوه ى تمرینِ خود را از شیوه ى تمرینِ حرفه ای ها الگو بردارى کنند.


چراکه آنها تمامِ وقت و زندگى خود را در راستاى اینکار گذاشته اند و طبیعى است که مقدار تمرین آنان بسیار بیشتر از افراد دیگر باشد.


براى یادگیرى درسِ گرفته شده از طرف استاد، با توجه به زمانِ موجودِ هر شخص، مى توان چند نوع تمرین را متصور شد که البته این روش ها بى تناسب با تعداد درس، سختى درس و زمان و [ادامه متن.


.


.


] چه مقدار تمرین، چه مقدار پیشرفت (IV) بررسى زمان تمرین چه وقتى یا چه وقت هایى از روز مى تواند بهترین زمان تمرین باشد؟ امروزه براى اکثر مردم تعیین وقتِ مناسب براى تمرین نه تنها اختیارى نیست بلکه اگر زمانِ تمرینِ کمى هم در طول روز پیدا کنند، در تعیین زمانِ تمرینشان اجبارِ کامل دارند و نمى توانند مقدارى که مى خواهند را در زمانى که دوست دارند تمرین کنند.


ابتدا براى بررسى زمانِ تمرین، افرادى را در نظر مى گیرم که از هر لحاظ تأمین هستند و مى توانند تمام وقتِ خود را به موسیقى اختصاص دهند که عموما و اصولا (البته طبق مطالعات و تحقیقاتِ [ادامه متن.


.


.


] چه مقدار تمرین، چه مقدار پیشرفت (III) بررسى مقدار تمرین مورد نیاز پیرو مطالبى که در شماره ى دوم در رابطه با شیوه هاى آموزشى ذکر شد در این شماره سعى مى کنم نسبت به هر شیوه ى آموزشى مقدار تمرینى را پیشنهاد دهم که مناسب با کلاسِ موردِ نظر باشد.


جداى از این مسئله که مقدار تمرینِ هر شخص به عواملى مانند داشتنِ وقت، حوصله، انگیزه و توان فرد بستگى دارد ولى به طورِ عمومى مى توان چند نوع تمرین را متصور شد.


البته نه به این معنى که هنرجویان نسبت به کلاسى که مى روند باید حتما یکى از این شیوه هاى تمرین را انتخاب [ادامه متن.


.


.


] چه مقدار تمرین، چه مقدار پیشرفت (II) در این شماره به بررسى چند شیوه ى آموزشى مى پردازم که نه تنها بى ارتباط به مسائل مربوط به تمرینِ هنرجویان نیست بلکه به ترتیب در شماره هاى بعدى ارتباطِ بین شیوه هاى آموزش، با کیفیت و کمیت تمرین را روشن خواهم ساخت.


یک: شیوه اى که در هنرستان و دانشگاه هاى موسیقى تدریس مى شود و برخى دیگر از اساتید در مکانهاى دیگرِ آموزشى نیز به همین شیوه عمل مى کنند.


به این نحو که معتقدند هنرجو چون به خواسته ى خودش وارد این عرصه شده و در نتیجه بعد از فارغ التحصیل شدن باید به یک سطحِ [ادامه متن.


.


.


] چه مقدار تمرین، چه مقدار پیشرفت (I) نگاه این نوشته به تمرین، یک دید کلى و ارائه ى شیوه ى خاصى تمرین براى افرادى است که تصمیم آنها براى نوازنده شدن (یا حرفه اى شدن) قطعى نیست.


نه اینکه با این شیوه ى تمرینى که ذکر مى شود نمى توان گامهاى حرفه اى برداشت، بلکه زمان رسیدنِ به هدف، طولانى تر خواهد بود.


معمولا بیشتر کسانی که برای اولین بار آموزش سازی را شروع مى کنند چون در ابتدای راه هستند و دارای انگیزه کافی نیز می باشند و عزم خود را جزم کرده اند که راه نوازنده شدن را در پیش گیرند، بنابراین اینگونه فکر مى [ادامه متن.


.


.


] بررسی نقش جنسیت در انتخاب ساز (II) جنسیت و انتخاب ساز نظرات پیرامون نقش تفکر جنس گرا در موسیقی معاصر متفاوت است.


به عنوان مثال، “Robert Adams” از اعضای “MENC” با توجه به حضور مردان در بین نوازندگان فلوت و زنان در بین نوازندگان ساز های برنجی و کوبه ای، اعتقادی به این تفکر ندارد.


اما “George Rowe” از شهر “Windsor Locks” در ایالت کانکتیکات آمریکا، معتقد است که مسئله ی انتخاب ساز موسیقی به جنبه های اساسی شخصیتی فرد باز می گردد.


حال ببینیم نتیجه ی نظرسنجی های ۳۰ سال گذشته چه می گویند.


در سال ۱۹۷۸ و بر اساس آنچه که در مقاله ای تحت [ادامه متن.


.


.


] بررسی نقش جنسیت در انتخاب ساز (I) مقدمه در طول تاریخ و با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی، همواره کلیشه های رفتاری و شخصیتی به زنان تحمیل شده است.


به عنوان مثال فرهنگ آسیایی، “خانه دار بودن” یا ” مادربودن” را برای یک زن مهم می داند.


این نقش گاهی چنان افراطی می شود که زن را به موجودی رده پایین تبدیل می کند.


مثلا در فرهنگ قدیم، به زن برچسب “Yin” را اختصاص می دادند که به معنای زنانگی، لطافت، منفی بودن و تیرگی است، در حالی که مرد با برچسب “Yang” معرف مردانگی، روشنی، مثبت بودن و قدرت بود.


اما نقش زنان در موسیقی [ادامه متن.


.


.


] ترس از صحنه (اضطراب اجرا) اگر فکرِ حضور مقابل گروهی از مردم و اجرا شما را می ترساند، خودتان را در این ترس تنها ندانید.


میلیون ها نفر هستند که درگیر اضطراب اجرا یا “ترسِ صحنه” هستند.


به راستی که بسیاری از مردم بیماری آنفولانزا را به اجرا ترجیح می دهند! ورزشکاران، موسیقیدانان، هنرپیشگان و سخنرانان اغلب درگیر این نوع اضطراب هستند.


اضطراب اجرا می تواند مانع لذت بردنتان از آنچه انجام می دهید بشود و روی کارتان اثر بگذارد.


بدتر از همه، این اضطراب می تواند نقش مخربی بر تصوری که از خود در ذهن دارید و اعتماد به نفستان داشته باشد.


هرچند مغلوب [ادامه متن.


.


.


] استعداد سنجی در آموزش موسیقی (II) هنرجوی خارق العاده این گروه، معلمان خود را در ابتدا به شدت شگفت زده و خوشحال می کنند.


زیرا تمام درسهای ارائه شده توسط معلم را در جلسه بعد بی کم و کاست اجرا می کنند.


یعنی نه چیزی به آن اضافه و نه از آن کم می کنند.


این گروه از هنرجویان در عین حال که به تشویق و توجه زیادی نیازمندند، از سویی تحمل شنیدن انتقاد را ندارند.


همچنین در نواختن خود بیشتر به اجرای قطعات سرعتی و نمایشی برای جلب نظر دیگران می پردازند و از اجرای قطعاتی که احتیاج به فکر دارد گریزانند.


این دسته از [ادامه متن.


.


.


] استعداد سنجی در آموزش موسیقی (I) مقدمه از آنجا که “آموزش” در موسیقی امری بسیار مهم و زیرساخت موسیقی افراد را شکل می دهد، دارای حساسیت قابل توجهی می باشد و معلم متخصص و با تجربه در امر آموزش را می طلبد.


معلمی که علاوه بر دانش موسیقی و مهارت در تدریس، از علم روانشناسی و چگونگی تعامل با هنرجویان مختلف نیز بهره مند باشد.


چنین معلمی در ابتدا نیازمند شناخت کافی از توانایی و استعدادهای هنرجوی مورد تعلیم خود می باشد.


در این مقاله ابتدا به گروه بندی و معرفی انواع هنرجویان و سپس به شیوه ارزیابی و سنجش استعداد موسیقی آنها می پردازیم.


موسیقی [ادامه متن.


.


.


]   Posted in :  ویژه Tags :  URL for this post : http://tutorial24.


ir/2015/04/12/%d9%86%d8%ad%d9%88%d9%87-%d8%b5%d8%ad%db%8c%d8%ad-%d8%aa%d9%85%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%88-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b2%d9%86%d8%af%da%af%db%8c/ Leave a Reply Cancle Reply Comment Name(required) Email(required) Website 9  +  پنج  =  تبلیغات پست های مشابه آکاردئون (آموزش آکاردئون، دانلود نت آکاردئون، آموزش ویدیویی و معرفی کتاب) تار (آموزش تار، دانلود نت تار، آموزش ویدیویی تار و معرفی کتاب) گیتار الکتریک (آموزش گیتار الکتریک، دانلود نت و تبلچر، آموزش ویدیویی و معرفی کتاب) آموزش دیوان (باغلاما) و نت های باقلاما آموزش کلارینت، دانلود نت های کلارینت (مقدماتی،متوسط، حرفه ای) و معرفی کتاب آموزش کمانچه و نت کمانچه آموزش کیبورد و ارگ، دانلود نت های ارگ/کیبورد و معرفی کتاب سازدهنی (آموزش سازدهنی، دانلود نت های سازدهنی، آموزش ویدیویی و دانلود کتاب) آموزش تنبور گیتار کلاسیک (آموزش گیتار کلاسیک، دانلود نت گیتار کلاسیک، آموزش ویدیویی و معرفی کتاب) مشترک خبرنامه ما بشوید.


ثبت نام صفحات ویژه ما آموزش C آموزش HTML آموزش PHP آموزش Reason آموزش آلمانی آموزش اتوکد آموزش ادوبی ایلوستریتور آموزش افترافکت آموزش انگلیسی آموزش سلفژ و خوانندگی آموزش فتوشاپ آموزش های مقدماتی فتوشاپ دانلود براش های فتوشاپ آخرین مطالب 1001 آموزش و مقاله رایگان برای موفقیت و کامیابی ژربر دوریاک / پاپ سیلوستر دوم و موسیقی بوئتیوس و موسیقی فیثاغورس و موسیقی مرجع آکوردهای گیتار راهنمای آهنگ سازی از دل و جان © Tutorial24 سایت آموزشی تیوترال 24 به ما امتیاز دهید: به این صفحه به این سایت

:: Article source ::

http://tutorial24.ir/2015/04/12/نحوه-صحیح-تمرین-و-آموزش-نوازندگی/